Friday, January 10, 2020

January 9, 2020      Thursday


令和2年1月9日  木曜日   木=もく=き=tree, wood material

lJpn 3-4                   ワームアップ    かんじ で 書く

           
   しゅくだい                                          ⑥ にく


   べんきょう                                          ⑦ さかな


   えいご                                                    ⑧ しゃしん


   えいが                                                    ⑨ なん でした か


   でんしゃ

Then write out 3 characteristics of each verb group.


一 ばん の グループ


二 べん の グループ


三 ばん の グループ




Review verb conjugational groups

Group 1                                     Group 2                          Group 3
most numerous                         2nd most numerous       fewest
complex conj.                            easiest to conjugate      irregular, no rules
extra "i" syll. before "masu"                                             します、来ます            
also called "u" verbs                 also called "ru" verbs  する、来る
extra "a" syllable before "nai"   take off "masu,"    しない、来ない
                                                   put on other endings
use song to derive "te" form    exceptions:
                                                     おきます、おきる 
             あびます、あびる

宿題   しゅくだい  Homework   NEW YEAR CARDS!

students had not added 4 sentences to the story, so that became homework for tomorrow.  

Write these sentences again and then add 4 more sentences to the story.

  Nakama Chapter 7 – the Hedgehog’s Winter Vacation Jpn 3-4


During the winter vacation   ふゆやすみ に

The hedgehog   ハリネズミ は

Played games   ゲーム を しました。

Enjoyed (them)   たのしかった です。

Ate sushi at his parents house りょうしん の うち で おすし と 食べました。

Read a Japanese language book 日本語 の 本 を 読みました。 




Jpn 5-6

ワームアップ   Nakama, page 80    Look at the page, and using the vocabulary there, write 日本語の answers to the 日本語のしつもんbelow.

  レストラン で 何 を よく ちゅうもん する の?

   きっさてん で 何 を よく よく 見る の

   うち で 何 を よく 食べる の? 何 を 飲む の?

 
   どんな 日本 の りょうり が 好きな の?


   どんな りょうり を 作る の?


Now turn to pages 284 through 286 and read the paragraphs about Japanese people’s eating habits  日本人 の 食べもの の しゅうかん。 Then write 4 ways that (according to the article) Japanese eating habits differ from yours.

Example:    At breakfast I like to eat pancakes, but Japanese people don’t like to eat sweet things in the morning.

1

2

3

4



Kanji for numbers:   Nakama pages, pages 267-269



Class continued the story:


Nakama Chapter 8 – the Hedgehog’s Winter Vacation   Jpn 5-6

During the winter vacation ふゆやすみ に
The hedgehog 針鼠 は
Ate cheese   チーズ を 食べた。
Drank water   お水 を 飲んだ。
Made cuisine/cooked  りょうり を 作った。

Played tennis    テニス を した。
Took pretty photos       写真 を とった。              
Read a big book  大きい 本 を 読んだ
Drank fresh milk   新しい ぎゅうにゅう を 飲んだ。

Wrote a long letter  ながい てがみ を 書いた。




Review verb conjugational groups

Group 1                                     Group 2                          Group 3
most numerous                         2nd most numerous       fewest
complex conj.                            easiest to conjugate      irregular, no rules
extra "i" syll. before "masu"                                             します、来ます            
also called "u" verbs                 also called "ru" verbs  する、来る
extra "a" syllable before "nai"   take off "masu,"    しない、来ない
                                                   put on other endings
use song to derive "te" form     exceptions: 
               起きます、起きる
               あびます、あびる



宿題  しゅくだい   Homework

NEW   YEAR   CARDS


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