Wednesday, January 29, 2020

January 29, 2020 --  Wednesday

January 29, 2020        7th period Japanese class, room 339   Hand out these 21 copies to students.


Japanese 3-4   Counters:                                                        
Flat things                                                      Long, thin things
いち まい、に まい        一本(いっぽん)、に ほん、さん ぼん 

Bound volumes                                            Indigenous numbers (small round things, too)
いっさつ、にさつ、さんさつ    ひとつ、ふたつ、みっつ、よっつ

Things people wear
くつ  Shoes                              くつした Socks                          ズボン Pants, trousers
セーター Sweaters         トレーナオー Sweatshirt     Tシャツ T-shirt
てぶくろ Gloves                上ぎ(うわぎ)Light jacket    コート Coat
ベルト  Belt                             ワンピース、ドレス Dress               ジーンズ Jeans
ネックレス Necklace     かさ  Umbrella                        めがね  Glasses  

Now that you have the vocabulary above and these counters, 下 の Sentences を 英語 で 書くNakama Ch. 8, page 242, also the chart on page 437.
Example:
学生 は よっつ の くつ と ろっぽん の くつした を 書きました。The student bought 4 shoes and 6 socks. (Note the relational particle  between the number and the thing-being-counted.)

一.Closetクローゼット(おしいれ)の 中 に ろく まい の セーター や ワンピース が ある。

二.友達(ともだち) は に 本 の ベルト を 買いました。

三.まい日 先生 は コート を  きます。(Wears, not comes

四.学生 は みっつ の オレンジ を 食べました。

五.あの 15,000円(Yen) の かさ は たかい です ね。 (Think of the exchange rate being 100 yen to the dollar.)

六.いそがしい ドイツ人 は 一人で さん さつ の 本 を 読みました。

七.私 は に まい の T-シャツ を きました。(Wore, not came)

八.大統領(だいとうりょう)は はっぽん の ぺん で 書きました。


When you finish translating these sentences, hand them in.  Then spend the rest of the time practicing the kanji for Chapter 7.  Write them at least 7 times each.  The re-test will be on Friday 金曜日




Japanese 5-6     8th period, room 386  worksheet     令和二年一月二十九日 水曜日        21 copies

A.       CAREFULLY and CORRECTLY write the hiragana words below twice, imitating the forms in the attached chart. Note the different forms and angles of  い、こ、り
ひらがな     practice.    二回(かい)書きましょう

こい                  carp              りこけい           science and technology  


こうり                high interest rate



いりぐち             entrance                           いこい                 rest 



こり                     incense                             うりこ           shop assistant  



こおり                   ice




Hand this in when you are finished.






Japanese 5-6, 8th period, room 386        21 Copies             Jan. 29, 2020

Hand this activity out to the students.  Directions are underlined on the back of

 the page.They should hand this in to you at the end of the period.

Useful Vocabulary list:    Nakama Chapter 9… Kanji Sheet 使ってもいいです。 

一。 yellow dog                                                                             二。 black and white cat (use  くて)

三。 green tree and mountain                                               四。 friend's mother 

五。 various newspapers                                                         六。difficult kanji

七。 red volcano                                                                           八。 expensive (green) tea  

How to read a sentence in Japanese:
1.     Look at the end of the sentence and find the verb there.  This is the main verb.
2.     Determine the meaning of the verb and its tense (affirmative, negative, present, past)
3.     Look for the subject, usually followed by     but sometimes by     .  This subject is doing the action. 先生 は コーラ を 飲んだ。Sensei drank coke.  猫 が うち に 来た。  A cat came to the house.
4.     If there is no   or     , it is an implied subject.   Look at the previous sentence’s subject because that is probably the subject. Now you know who is doing the action of the sentence.
5.     Look for the relational particle    to find out if there is a direct object. ピザ を 食べた。
I ate the pizza.
6.     Look for the relational particle に to find out if there is a time indicator, a destination, or an indirect object (“for” someone or “to” someone) 
ご前七時に 友達 に てがみ を書いた。
 At 7:00 A. M. (I) wrote  (to) my friend a letter.
   日本人 は 日本 に かえった。
     The Japanese person returned (home) to Japan.
7.     Look for the relational particle  to locate the place where the verb happened or a tool/means by which the action is done.  
学生 は バス で 行った。The student went by bus.
学生 は 高校 で バスケットボール を した。The student played basketball at the high school.

Now translate the sentences below into 英語 .    If you can’t understand a sentence, follow the steps above.

友達 は たいへんな 赤い 火山 を 見た。

黄色い 犬 は 色々な 肉 を 食べた。

朝日(あさひ)新聞 は 白くて黒い です。

六月 に 緑 の 木 や 山 が たくさん ある。

時々 小さい 猫 は むずかしい 漢字 を 書く の が 好き(すき)だった。

この お茶 は おいしい です が 高く ない。

色 の 中 で 母 は 紫(むらさき)が 一番 きらい きらい だ。

When you finish this activity, practice writing all the vocabulary on page 280 of Nakama.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.