January 29, 2020
7th period Japanese class, room 339 Hand
out these 21 copies to students.
Japanese 3-4 Counters:
Flat things
Long, thin things
いち まい、に まい 一本(いっぽん)、に ほん、さん ぼん
Bound volumes Indigenous numbers (small round
things, too)
いっさつ、にさつ、さんさつ ひとつ、ふたつ、みっつ、よっつ
Things people wear
くつ Shoes くつした Socks ズボン Pants, trousers
セーター Sweaters トレーナオー Sweatshirt Tシャツ T-shirt
てぶくろ Gloves 上ぎ(うわぎ)Light jacket コート Coat
ベルト Belt ワンピース、ドレス Dress ジーンズ Jeans
ネックレス Necklace かさ Umbrella めがね Glasses
Now that you have the vocabulary above and these counters, 下 の Sentences を 英語 で 書く。Nakama Ch. 8, page 242, also the
chart on page 437.
Example:
学生 は よっつ の くつ と ろっぽん の くつした を 書きました。The student
bought 4 shoes and 6 socks. (Note the relational particle のbetween the number and the thing-being-counted.)
一.Closetクローゼット(おしいれ)の 中 に ろく まい の セーター や ワンピース が ある。
二.友達(ともだち) は に 本 の ベルト を 買いました。
三.まい日 先生 は コート を きます。(Wears, not comes)
四.学生 は みっつ の オレンジ を 食べました。
五.あの 15,000円(Yen) の かさ は たかい です ね。 (Think of the
exchange rate being 100 yen to the dollar.)
六.いそがしい ドイツ人 は 一人で さん さつ の 本 を 読みました。
七.私 は に まい の T-シャツ を きました。(Wore, not came)
八.大統領(だいとうりょう)は はっぽん の ぺん で 書きました。
When you finish translating these sentences, hand them
in. Then spend the rest of the time
practicing the kanji for Chapter 7.
Write them at least 7 times each.
The re-test will be on Friday 金曜日。
Japanese 5-6 8th period, room 386 worksheet 令和二年一月二十九日 水曜日 21 copies
A.
CAREFULLY
and CORRECTLY write the hiragana words below twice, imitating the forms in the attached chart. Note the different forms and angles of い、こ、り
ひらがな の practice.
二回(かい)書きましょう。
こい
carp りこけい
science and technology
こうり
high interest rate
いりぐち
entrance いこい
rest
こり
incense うりこ
shop assistant
こおり
ice
Hand this in when you are finished.
Japanese 5-6, 8th period, room 386 (21 Copies) Jan. 29, 2020
Hand this activity out to the students. Directions are underlined on the back of
the
page.They should hand this in to you at the end of the period.
Useful Vocabulary list: Nakama Chapter 9… Kanji Sheet を 使ってもいいです。
一。 yellow dog 二。 black and white cat (use くて)
三。 green tree and mountain 四。 friend's mother 母
五。 various newspapers 六。difficult kanji
七。 red volcano 八。 expensive (green) tea
How to read
a sentence in Japanese:
1.
Look
at the end of the sentence and find the verb there. This is the main verb.
2.
Determine
the meaning of the verb and its tense (affirmative, negative, present, past)
3.
Look
for the subject, usually followed by は but sometimes
by が .
This subject is doing the action. 先生 は コーラ を 飲んだ。Sensei drank coke. 猫 が うち に 来た。 A cat came to the house.
4.
If
there is no は
or が , it is an implied subject. Look at the previous sentence’s subject
because that is probably the subject. Now you
know who is doing the action of the sentence.
5.
Look
for the relational particle を to find out if there is a direct object. ピザ を 食べた。
(I) ate the pizza.
6.
Look
for the relational particle に to find
out if there is a time indicator, a destination, or an indirect object (“for”
someone or “to” someone)
ご前七時に 友達 に てがみ を書いた。
At 7:00 A. M. (I) wrote (to) (my) friend a letter.
日本人 は 日本 に かえった。
The
Japanese person returned (home) to Japan.
7.
Look
for the relational particle で to locate the place where the verb happened or a tool/means
by which the action is done.
学生 は バス で 行った。The student went by bus.
学生 は 高校 で バスケットボール を した。The student played basketball at the high school.
Now translate the sentences below into 英語 . If you can’t understand a sentence, follow
the steps above.
友達 は たいへんな 赤い 火山 を 見た。
黄色い 犬 は 色々な 肉 を 食べた。
朝日(あさひ)新聞 は 白くて黒い です。
六月 に 緑 の 木 や 山 が たくさん ある。
時々 小さい 猫 は むずかしい 漢字 を 書く の が 好き(すき)だった。
この お茶 は おいしい です が 高く ない。
色 の 中 で 母 は 紫(むらさき)が 一番 きらい きらい だ。
When you finish this activity,
practice writing all the vocabulary on page 280 of Nakama.
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