Friday, October 30, 2020

 October 30, 2020    -- Friday    

令和21030   --  金曜日  金=きん=かね=Money, gold, metal

A.ワームアップ

「い」けいようし と 「な」けいようし 

1.     Write each one in the negative present

おいしい です

ひま です

いい です

たいへん です

いそがしい です

2.     Write each one in the affirmative past tense

おもしろい です

すてき です

りっぱ です

やさしい です

B. Read the following sentence pairs. えい語 で かきます

きのう 私 は レストラン に 行きました。おいしかった です。

 

4時 に 先生 は 本 を 読みました。たのしかった です。

 

ともだち は スペイン語 を 話しました。むずかしかった です。




Nakama Chapter 6    Putting sentences together

Cause and Effect       kara        から           “so, therefore”

Example:

今日(きょう)は さむい です から 私 は スーパー に 行きません。Today is cold, so/therefore I won’t go to the supermarket.

 

Contrast                         ga                     “but” (in a compound sentence)

                「でも」 “however” (begins a sentence)

Example:学生 は いそがしい です が え を かきます。

                                                          The student is busy, but she will draw pictures. 

 

Referencing the explanation above and vocabulary from Nakama Ch. 6 (on Classroom and crbsk.blogspot.com)  and jisho.org, えい語 を かきます,

あした おかあさん が きます から、私 は そうじ を します。

 

今日(きょう)私 は いそがしい です が、あした は ひま です。

 

きのう は テスト でした から 私 は うち で 日本語 を べんきょう しました。

 

本 が すき です が、私 は あまり 読みません。



Homework  宿題  

Finish translating the sentences at the end of the warm-up and also those at the end of the kara/therefore  ga/but   grammar explanation page.


No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.