Thursday, May 16, 2019

May 16, 2019      Thursday


ワームアップ   令和元年516日   木曜日

Adjectival dependent clauses:  Short sentence with a plain form verb immediately before the noun it modifies, usually a subject or direct object.

Examples:

六時 に 起きた 学生 は なおみ さん です。
The student who got up at 6 is Naomi.

私 は 昨日 買った 本 を 読んで います。
I am reading the book (that) I bought yesterday.

下 の 日本語 を 英語 で 書けますか

やきゅう を して いる 女の子 は いとこ です。
   The girl who is playing baseball is (my) cousin.


お母さん は 友達 が 作った スパゲッティ を 食べました。
    (Someone else's) Mother at the spaghetti that my friend made.

下 の 英語 を 日本語 で 書けますか

The people who are writing haiku are Americans.
       Haiku wo kaite iru hitobito wa Amerika-jin desu.

Please read the letter that I wrote at school.   
        Gakkou de kaita tegami wo yonde kudasai.




Handout:

Nakama Chapter 12          Potential Forms of Group 1 Verbs

Instead of writing 行く こと が できます to express the meaning, “can/able to go,”  you can use the potential conjugational form.

For Group 1 verbs, it’s easy.  Replace the “i” syllable before the “masu” with the “e” syllable from the same hiragana row.

Examples:

ます  Becomes      ます  In the potential form.

ます         ます     (Hint: all group 1 verbs be-

うたます        うたます    come group 2 in the potential)

Practice:

会います

たちます

すわります

しにます

飲みます

よびます

書きます

およぎます

話します

のぼります

のります


なります



We reviewed potential for Group 3 and Group 2 verbs on the board.



Handout of all the kanji students have learned so far in Japanese at OPRF HS



Students were given time to work on their dialogues.



Homework:

Benkyou   and  Dialogue



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