平成二十六年五月十四日 -- 水曜日
A. Go over new handout for counters
Counters
Months 月 がつ Days
of Month 日にち Days of week 曜日、ようび一月、いちがつ 一日、ついたち 日曜日 にち
二月、にがつ 二日、ふつか 月曜日 げつ
三月、さんがつ 三日、みっか 火曜日 か
四月、しがつ 四日、よっか 水曜日 すい
五月、ごがつ 五日、いつか 木曜日 もく
六月、ろくがつ 六日、むいか 金曜日 きん
七月、しちがつ 七日、なのか 土曜日 ど
八月、はちがつ 八日、ようか
九月、くがつ 九日、ここのか
十月、じゅうがつ 十日、とおか
十一月、じゅういちがつ 十一日、じゅういちにち
十二月、じゅうにがつ 十二日、じゅうににち
十三日、じゅうさんにち
十四日、じゅうよっか….
二十日、 はつか
二十四日、にじゅうよっか
eople 人 ひと Animals
(small, 4-footed) 匹、ひき
一人 ひとり 一匹 いっぴき
二人 ふたり 二匹 にひき
三人 さんいん 三匹 さんびき
四人 よにん 四匹 よんひき
五人 ごにん 五匹 ごひき
六人 ろくにん 六匹 ろっぴき
七人 しちにん 七匹 ななひき
八人 はちにん 八匹 はっぴき
九人 きゅうにん 九匹 きゅうひき
十人 じゅうにん 十匹 じゅっぴき
百 ニ百 三百 四百 五百 六百 七百 八百 九百
ひゃく にひゃく さんびゃく よんひゃく ごひゃく ろっぴゃく ななひゃく はっぴゃく きゅうひゃく
Long, thin things
本 ほん
一本 二本 三本 四本 五本 六本 七本 八本 九本 十本 Etc.
いっぽん さんぼん ろっぽん ななほん はっぽん じゅっぽん
Thousands 千 せん
千 二千 三千 四千 五千 六千 七千 八千 九千
せん にせん さんぜん よんせん ごせん ろくせん ななせん はっせん きゅうせん
”Indigenous” “Chinese style”
numbers Numbers
一つ ひとつ 一 いち
二つ ふたつ ニ に
三つ みっつ 三 さん
四つ よっつ 四 し
五つ いつつ 五 ご
六つ むっつ 六 ろく
七つ ななつ 七 しち
八つ やっつ 八 はち
九つ ここのつ 九 きゅう、く
十 とお 十 じゅう
十一 じゅういち
十二 じゅうに
Ten-thousands 万 まん
いちまん にまん さんまん よんまん ごまん ろくまん ななまん はちまん きゅうまん
じゅうまん じゅういちまん じゅうにまん
Flat things 枚 まい
一枚 二枚 三枚 四枚 五枚 Etc.
いちまい にまい さんまい よんまい ごまい
Calendar years 年 ネン
にせんじゅうよ ねん へいせい にじゅうろく ねん
- The 26th Year of the Reign of the Heisei EmperorYears-old, ages 才 さい一才 二才 三才 四才 五才 六才 七才 八才 九才いっさい にさい さんさい よんさい ごさい ろくさい ななさい はっさい
B Go over ”Daily Schedule" part of yesterday's handout
C. Go over ”Question words" part of yesterday's handout
D. Handout on relational particles and sentence patterns belos -- look over for tomorrow
SENTENCE PATTERNS:
1. T T P O V (active
verb)
2. T T T D V (traveling verb) 3. は/が
pattern
Time, topic, place, object,
verb/active
time, topic, transport, destination, verb/traveling
3. sentences with existence verbs [います、あります]
Place の position に
subject が います
// あります。
RELATIONAL
PARTICLES:
は
1.
indicates topic/subject
2. after verb-te form when giving or refusing permission.
か
makes a question out of a
statement--end of sentence; also can mean “or” between nouns
を
indicates direct object--receives
action of the verb--is "victim" of verb
よ
audible exclamation point at end of
sentence
で
1. indicates by-means-of transport in
sentence with traveling verb
先生
は
でんしゃ
で
学校
に
行きます。
2. indicates by-means-of tool in sentence with active verb
生と
は
フォーク
で
スパゲッティー
を
食べました。
3. indicates place where action of
active verb happens
に
1. indicates destination in sentence
with traveling verb:
行きます、出ます、きます、かえります、出かけます、
はしります、あるきます、およぎます
2. indicates specific time (with a name or a number)
3. special idioms
わたし
は
ともだち
に あいます。 おふろ
に 入って
下さい。
の
indicates possession, like
"apostrophe s" 兄 の じてんしゃ
can mean "of" or
"from"
フランス の チーズ
が
1. used in wa/ga pattern
sentences 先生
は やきそば
が すき
です。
2. means "but" between two
independent clauses
と
1. "and" between nouns
(closed series) 2.
"with/accompanying"
や
like と, means "and" between nouns, but suggests that
there are more items than the ones
mentioned
in the sentence (open series)
ね
asks for confirmation, agreement -- "right?" at end of
sentence
も
1. also, too 2. after verb- te form, when asking
permission
1. Tomorrow I will go to a big restaurant.
2. I will go by
bus.
3. My friend will go by bicycle
4. I will meet my friend at 1:30 p.m.
5. I will be
late.
6.
My friend also will be late.
7. My friend and I like
sushi.
8. My friend likes tenpura, too.
9. Sushi is delicious, isn't
it?
10. Do you
like green tea?
11. My mother loves green
tea!
12. Mother will drink green tea with my friend.
13. My father loves coffee. 14. My
father will drink coffee with my
grandfather at the restaurant.
15. There is green tea and coke (etc.) at the big
restaurant. 16. There are also mice under the table!
17." Mother, may I play with the cute white
mice?"
18. "No, playing with white mice is
bad/forbidden."
19." Eat your sushi with chopsticks,
please."
20. At home I eat with chopsticks, but at school I eat
with a knife and fork.
On Schmadeke Sensei's board:
朝 あさ Morning
今朝 けさ This morning
昼食 ちゅうしょく Lunch
朝食 ちょうしょく Breakfast
宿題 Homework
a. Go over sentence pattern/relational particle handout, but we'll do the practice sentences in class tomorrow.
b. Study for Friday's test on Chapter 10 of Nakama: kinship terms, items of clothing, 5 verbs for "is wearing"
c. Study for final on May 28th, 10:15
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