令和元年12月09日 月曜日
月=げつ=がつ=つき=moon, month
Japanese 3-4
ワームアップ
漢字 かんじを 2 X 書く。
しゅくだい
しゃしん
えいが
えいご
さかな
べんきょう
にく
でんわ
Nakama
Ch. 7 Verbs: dictionary forms and plain negative forms
New and old verbs you should be able to speak and write in the present
plain affirmative [“dictionary form”] and plain negative forms) Be sure that you know what verb groups they
belong to.
あそびます あそぶ あそばない Gr.
1
します する しない Gr.
3
うたいます うたう うたわない Gr. 1
見ます(みます) みる みない Gr.
2
来ます(きます) 来る(くる) 来ない(こない Gr. 3
およぎます およぐ およがない Gr. 1
あびます あびる あびない Gr. 2
とります とる とらない Gr.
1
入ります(はいります)はいる はいらない Gr. 1
おきます おきる おきない Gr.
2
{です だ じゃ ない “copula”}
Postpone the handout below until tomorrow
Nakama Ch. 7
Talking about what you like best. Favorites.
飲みもの の 中(なか)で、 私 は オレンジ・ジュース が 一番(いちばん)すき です。 Among drinks, I
like orange juice best.
大学 の 中 で、 先生 は シカゴ大学 が 一番 すき です。Among
universities, Sensei likes the University of Chicago best.
Now you write 2 more sentences like the ones above:
Making
comparisons (“I like A better/more than B.”
こうちゃ の ほう が コーヒー より おいしい です。Black tea is more
delicious than coffee.
映画(えいが)の ほう が テレビ より たのしい です。Movies are more
enjoyable than television.
Now you write 2 more sentences like the ones above:
宿題 しゅくだい Homework
New York Times article about the death of Dr. Tetsu Nakamura, physician and humanitarian who healed the sick and taught irrigation methods in Afghanistan.
Link to supplementary video:
Assignment is to write a summary of at least 4 paragraphs, at least 4 sentences each, of the New York Times article.
宿題 しゅくだい Homework
New York Times article about the death of Dr. Tetsu Nakamura, physician and humanitarian who healed the sick and taught irrigation methods in Afghanistan.
Link to supplementary video:
Assignment is to write a summary of at least 4 paragraphs, at least 4 sentences each, of the New York Times article.
Japanese 5-6
ワームアップ
漢字を 2X 書いて下さい。 まい日漢字を書いて、ね。
あたら(しい)、シン
ふる(い)、コ
はじ(める)、シ
お(わる)、シュウ
ね(る)、シン
お(きる)、キ
つく(る)、サク
たの(しい)、ガク、ラク
おんがく
ともだち
まえ、ゼン
うし(ろ)、あと、ゴ
ひだり
みぎ
宿題 しゅくだい Homework
New York Times article about the death of Dr. Tetsu Nakamura, physician and humanitarian who healed the sick and taught irrigation methods in Afghanistan.
Link to supplementary video:
Assignment is to write a summary of at least 4 paragraphs, at least 4 sentences each, of the New York Times article.
Nakama Ch. 8 –
special details (Handout)
A. 下さい ください Means
"please-give" in itself
B. Four uses of the te form:
Verb て 下さい Please do (it)
Verb て います Is/am/are doing
(continuative)
Verb て も いい です か。Asking permission
”Is it OK to
.......?"
Verb て Second verb
Verb and verb (And
between verbs)
Example:
レストラン で 飲んで食べました。
At the restaurant I
drank and ate.
C. Verbs for wearing
things:
きます、きる Above the waist 着ます
(don’t confuse with 来ます、来る )
はきます、はく Below the waist
かぶる、かぶります On the head, for hats
かける、かけます Glasses めがね
する、します Accessories like ties,
belts, jewelry
D. Above and below kanji
上 うえ Above, on 上ぎ うわぎ Light jacket
下 した Under, below 下 くだ ください、下さい
宿題 しゅくだい Homework
New York Times article about the death of Dr. Tetsu Nakamura, physician and humanitarian who healed the sick and taught irrigation methods in Afghanistan.
Link to supplementary video:
Assignment is to write a summary of at least 4 paragraphs, at least 4 sentences each, of the New York Times article.
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.