Friday, August 30, 2019

August 30, 2019 -- Friday


令和元年8月30日  金曜日  金=きん=Gold, money, metal
     がつ  にち   

日本語の Past tense   :
一.    Wasn’t bright, cheerful    四。Was new
 あかるく ありませんでした  あたらしかった です

二.    Was quiet                                 五。Wasn’t great, splendid
     しずか でした        すごく ありませんでした

三.    Wasn’t free (as in “free time”)    六。Was big
               ひま じゃ ありませんでした   おおきかった です

日本語の ひらがな で
一.Last week                                         四。Tomorrow
   せんしゅう          あした

二.Weekend                                          五。This week
    しゅうまつ            こんしゅう

三.Next week                                        六。Last week
    らいしゅう            せんしゅう

七.Today                                               八。Yesterday
   きょう                きのう

九.During high school ("high school’s time”)
    こうこう の とき


Postpone to next week, after the テスト

Handout:  Reading Passage

 喫茶店   きっさてん   カフェ

先生(せんせい)は、土曜日(どようび)に デート を しました。 先生 の ボーフレンドは、ブラッド・ピットさんですよ。ブラッド・ピットさんは、とても すてき でした。

まず、喫茶店(きっさてん)に 行きました(いきました)。その喫茶店は、きれい でした。 先生は、コーヒーを 飲みました(のみました)。コーヒーは、ふるかった です。ブラッド・ピットさんは、クランベリー・ジュースを飲みました. ジュース は、大きかったです。

それから、買い物(かいもの)に 行きました(いきました)。ターゲット に 行きました。 そのターゲットは、きれい じゃありませんでした。 ブラッド・ピットさんは、青い(あおい)ジャケット を 買いました(かいました)。 先生は 黄色い(きいろい)スカート を 買いました。 ジャケット を 買いませんでした。 残念(ざんねん)でした。

{先生は}デートが とても 楽しかった(たのしかった)です。


1.  Who is in the story?


2.   Where did they go?


3.   What did they do at each place?


4.  Underline all the adjectives in past tense.  Make sure you understand the forms.



Handout:  "Nakama Ch. 6 - vocab test, preliminary 日本語

                      "Based on the warm-ups from Sept. 20 - Sept. 30"

                      There's a special blog post just for this.



宿題    しゅくだい   Homework

Study the vocabulary in the warm-ups, from Sept. 20 - Sept 30

勉強  べんきょう   Benkyou!

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.