Wednesday, August 28, 2019

August 27, 2019 -- Tuesday


ワームアップ  令和元年8月27日  火曜日  火=Fire

ノートに、日本語を、コピーして、英語も、書いて下さい

一.うんどう                                 四。りょうしん

二.そうじ                                      五。ざっし

三.せんたく                                 六。てがみ

Now write each word in a sentence that suggests its meaning.  Use Nakama to look for vocabulary. Try to make each sentences as relevant as possible.

Example:   むずかしい
    このテストは、とても むずかしい ですよ。

うんどう

そうじ

せんたく

りょうしん

ざっし

てがみ


Nakama Chapter 6 – Pingu the Penguin   (わかります か)
{Relational-particles have boxes around them.}


ピング、まじめな(Serious, diligent) ペンギン でした。


なつやすみ  まい日 (に) ごりょうしん  うち  そうじ  しました。


ごりょうしん  とても うれしかった です。(Were happy)


でも、ピング  せんたく  しませんでした。


日曜日  ごりょうしん  うち  しんぶん  ざっし  読みました。


ピング  スポーツ  すき じゃ ありませんでした  (But) うんどう  しました。


ピング  いもうと さん  ピンガ でした。


ピンガ  バス  7-11  アルバイト  行きまました。


時々(ときどき)ピンガ  いのしし(Wild boar ともだち   おもしろい てがみ  書きました。



In response to questions about "small tsu," the following was written on the 白板(しろばん):

”Small tsu" makes the consonant after it into a double consonant.

Examples:

がっこう   Gakkou    school
みっつ    Mittsu        3 ("indigenous numbers")
いっさい   Issai         1 year old (for a person)
はっぴ    Happi         festival jacket



Worksheet handout:

1.Method (by using~) relational-particle は、何 です か
    And the answer is 

2.日本語で

 A. Sensei ate dinner with a fork and knife.

    B.  I didn't speak in Japanese.

    C. My friend went to Chicago by train.

    D. The Chinese people made The Great Wall with stones.




Don't forget the craft fee ($10)

Japan club meeting this Friday' Please go, especially if you want to on the Japan Exchange this summer.

Kanji for magazine, 
雑誌  (ざっし) ”Miscellaneous" ”Documents"
雑 ざ 9 miscellaneous old birds in a tree
誌 し Gentlemen say things from their 
    hearts when they write documents/records.



宿題    しゅくだい   Homework

Write the ピング story above  英語で as exactly and correctly as you can.
Finish the sentences above using the relational-partical    .








For tomorrow




Nakama Chapter 6 – some notes on relational particles
(work in progress)

は       Indicates the topic/subject of a sentence
                    Example:  あの ざっし は あたらしい ざっし です。

を   Indicates a direct object in a sentence with an active verb (like見ます)
      Example:  きのう えいが を 見ました。

で   a. By means of” some tool or method of transportation or language
              Example: 学生 は じてんしゃ で 学校 に きました。
                                    ともだち は フォーク で スパゲッティ を 
       食べました。

                  b. Indicates the place where an action (verb) happens.
                      Example: 先生は ともだち の うち で ラジオを 
         聞きました。

と   a. With, accompanying” (usually) a person
     Example: 私 は 先生 と きょうしつ を そうじ 
         しました。

    b. And” between nouns (closed series)
     Example: うち に いぬ と ねこ が います。
                                            Meaning that the cat and the dog are the only living
                                             things in the house.


              “And” between nouns (open series)
                        Example:  私は 本 や ざっし を 読みます。
        I read books and magazines, etc. (and other things.) 

に    a. To” a destination 
         (when used with a ‘traveling verb’ like 行きます。
                        Example: みなさん、日本 に 行きました か。


                    b. Person “to whom” (indirect object)
          Example: ケンくん は いもうとさん に てがみ を 
          書きました。

      c. “For, on the occasion of” some event
                          Example:  あさごはん に コーヒー を 飲みました か。

     d. Indicates location in a sentence with an existence verb 
        like あります。     
       Example: きょうしつ に つくえ や いす が 
        あります。

      e. Indicates a specific time (with a name or a number) when
                               something happens. 
                             Example: 九月 の 土曜日 に やきゅう を します。

から   a. From” a place
      Example:  なおみさん は オーストリア  から きました。
     
     b. Therefore” in a sentence with a cause and an effect/result.
      Example: さむい です から 私 は 車(くるま)で 
                          かえります。

からーーまで “From” a time/place “until/up to” a time/place
      Example: あの デパート は ごぜん 九時 から 
                 ごご 八時 まで です。

も     a. Also, too” after a noun
        Example: きょうねん 私 は フランス語 を 
          べんきょう しました。 ドイツ語 も 
          べんきょう しました。

      b. Both/and” with nouns

       Example: あに は クッキー も ホットケーキ 
            も 作りました。



No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.