ワームアップ 令和元年8月27日 火曜日 火=Fire
ノートに、日本語を、コピーして、英語も、書いて下さい。
一.うんどう 四。りょうしん
二.そうじ 五。ざっし
三.せんたく 六。てがみ
Now write each word in a sentence that suggests its meaning. Use Nakama
to look for vocabulary. Try to make each sentences as relevant as possible.
Example: むずかしい
このテストは、とても むずかしい ですよ。
うんどう
そうじ
せんたく
りょうしん
ざっし
てがみ
Nakama Chapter 6
– Pingu the Penguin (わかります か)
{Relational-particles have boxes around them.}
ピングは、まじめな(Serious, diligent) ペンギン でした。
なつやすみ の まい日 (に) ごりょうしん の うち の そうじ を しました。
ごりょうしん は とても うれしかった ですよ。(Were happy)
でも、ピング は せんたく を しませんでした。
日曜日 に ごりょうしん は うち で しんぶん や ざっし を 読みました。
ピング は スポーツ が すき じゃ ありませんでした が (But) うんどう を しました。
ピング の いもうと さん は ピンガ でした。
ピンガ は バス で 7-11 の アルバイト に 行きまました。
時々(ときどき)ピンガ は いのしし(Wild boar)の ともだち に おもしろい てがみ を 書きました。
In response to questions about "small tsu," the following was written on the 白板(しろばん):
”Small tsu" makes the consonant after it into a double consonant.
Examples:
がっこう Gakkou school
みっつ Mittsu 3 ("indigenous numbers")
いっさい Issai 1 year old (for a person)
はっぴ Happi festival jacket
Worksheet handout:
1.Method (by using~) relational-particle は、何 です か
And the answer is で
2.日本語で
A. Sensei ate dinner with a fork and knife.
B. I didn't speak in Japanese.
C. My friend went to Chicago by train.
D. The Chinese people made The Great Wall with stones.
Don't forget the craft fee ($10)
Japan club meeting this Friday' Please go, especially if you want to on the Japan Exchange this summer.
Kanji for magazine,
雑誌 (ざっし) ”Miscellaneous" ”Documents"
雑 ざ 9 miscellaneous old birds in a tree
誌 し Gentlemen say things from their
hearts when they write documents/records.
宿題 しゅくだい Homework
Write the ピング story above 英語で as exactly and correctly as you can.
Finish the sentences above using the relational-partical で .
For tomorrow
b. “Therefore” in a sentence with a cause and an effect/result.
In response to questions about "small tsu," the following was written on the 白板(しろばん):
”Small tsu" makes the consonant after it into a double consonant.
Examples:
がっこう Gakkou school
みっつ Mittsu 3 ("indigenous numbers")
いっさい Issai 1 year old (for a person)
はっぴ Happi festival jacket
Worksheet handout:
1.Method (by using~) relational-particle は、何 です か
And the answer is で
2.日本語で
A. Sensei ate dinner with a fork and knife.
B. I didn't speak in Japanese.
C. My friend went to Chicago by train.
D. The Chinese people made The Great Wall with stones.
Don't forget the craft fee ($10)
Japan club meeting this Friday' Please go, especially if you want to on the Japan Exchange this summer.
Kanji for magazine,
雑誌 (ざっし) ”Miscellaneous" ”Documents"
雑 ざ 9 miscellaneous old birds in a tree
誌 し Gentlemen say things from their
hearts when they write documents/records.
宿題 しゅくだい Homework
Write the ピング story above 英語で as exactly and correctly as you can.
Finish the sentences above using the relational-partical で .
For tomorrow
Nakama Chapter 6 – some notes on relational particles
(work in progress)
は Indicates the topic/subject of a sentence
Example: あの ざっし は あたらしい ざっし です。
を Indicates a direct object in a
sentence with an active verb (like見ます)
Example: きのう えいが を 見ました。
で a. “By
means of” some tool or method of transportation or language
Example: 学生 は じてんしゃ で 学校 に きました。
ともだち は フォーク で スパゲッティ を
食べました。
食べました。
b. Indicates the place where
an action (verb) happens.
Example: 先生は ともだち の うち で ラジオを
聞きました。
聞きました。
と a. “With,
accompanying” (usually) a person
Example: 私 は 先生 と きょうしつ を そうじ
しました。
しました。
b. “And”
between nouns (closed series)
Example: うち に いぬ と ねこ が います。
Meaning that the cat and the dog
are the only living
things in the house.
や “And” between nouns (open series)
Example: 私は 本 や ざっし を 読みます。
I read books and magazines, etc. (and other things.)
I read books and magazines, etc. (and other things.)
に a. “To” a destination
(when used with a ‘traveling verb’ like 行きます。
(when used with a ‘traveling verb’ like 行きます。
Example:
みなさん、日本 に 行きました か。
b. Person “to whom” (indirect object)
Example:
ケンくん は いもうとさん に てがみ を
書きました。
書きました。
c. “For, on the occasion of” some event
Example: あさごはん に コーヒー を 飲みました か。
d. Indicates location in a
sentence with an existence verb
like あります。
Example: きょうしつ に つくえ や いす が
あります。
like あります。
Example: きょうしつ に つくえ や いす が
あります。
e. Indicates a specific time
(with a name or a number) when
something happens.
Example: 九月 の 土曜日 に やきゅう を します。
から a. “From”
a place
Example: なおみさん は オーストリア から きました。
b. “Therefore” in a sentence with a cause and an effect/result.
Example: さむい です から 私 は 車(くるま)で
かえります。
からーーまで “From” a time/place “until/up
to” a time/place
Example: あの デパート は ごぜん 九時 から
ごご 八時 まで です。
も a. “Also, too” after a noun
Example: きょうねん 私 は フランス語 を
べんきょう しました。 ドイツ語 も
べんきょう しました。
べんきょう しました。 ドイツ語 も
べんきょう しました。
b. “Both/and” with nouns
Example: あに は クッキー も ホットケーキ
も 作りました。
も 作りました。
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