Thursday, May 11, 2023

敬語(けいご) More honorific language    May 11, 2023

 令和5511日  木曜日              

May 11, 2023 – Thursday          

目的(もくてきObjective/purpose

                                              ( Cell phones in Phone-Home)

ございます・いらっさいますーーFlipgrid assignment --    

Honorific language

ワ―ムアップ

昨日(きのうYesterday)のKeigoハンダウトを見て下さい下の日本語は英語で何ですか

映画が好きでしたから、私は「あきら」を拝見(はいけん)していましたが、先生は」七人のさむらい」をご覧(ごらん)になっていました。

 

音楽の先生から、学生はドレークのシーディーを頂ただいた(いただいた)そうです。

 

パティーで、イリノイ州知事(しゅうちじGovernor of the state)にお花をさし上げましょう。

 

A.  After each condition listed below, state what you are not able to do, as a result.  See Nakama Ch. 12  vocabulary. 

  たとえば: 勉強しなかったから、漢字は書けません

ゆび を きりました から

アレルギー が ありますから

は が いたい です から

かぜ を ひきました から

よる、コーヒーをたくさん 飲みました から

お金 は ありません から

 

B. Go to Classroom and find the link for the Flipgrid asslignment and directions for what is required.  Work with your partner to  practice your dialogue.  When you feel ready, and after you have checked with 先生、you may record it in the hall.  I must be able to see your faces in the video.

Due May 12th

Dialogue -- verb forms-- want-to-do and able-to-do

 

 If you are Aーさん ask your partner Bーさん  to take some action, using the -て・で下さい and some appropriate direct object or destination. 

Your partner should then reply that he/she/they want to do it 

          はい、たいです or don’t want to do it

          すみませんが、たくない です。

B[san then adds the explanation using able-to potential forms.  It’s because I’m able to, or not able to, do (whatever it is).

Then reverse the roles of A and B and do it
 again, using different verbs.


たとえば: 

A
-さん:音楽を聞いて下さい。


B-
さん: はい、聞きたいです。 OR


     すみませんが、ききたくない...

B-さん:       CD で 聞こえる からです。 OR

     耳がわるくて、聞こえない からです。
    Explanation using potential-form verbs

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.