令和5年5月11日 ― 木曜日
May 11, 2023 – Thursday
目的(もくてきObjective/purpose)
( Cell phones in
Phone-Home)
ございます・いらっさいますーーFlipgrid assignment --
Honorific language
ワ―ムアップ
昨日(きのうYesterday)のKeigoハンダウトを見て下さい。下の日本語は英語で何ですか。
映画が好きでしたから、私は「あきら」を拝見(はいけん)していましたが、先生は」七人のさむらい」をご覧(ごらん)になっていました。
音楽の先生から、学生はドレークのシーディーを頂ただいた(いただいた)そうです。
パティーで、イリノイ州知事(しゅうちじGovernor of the
state)にお花をさし上げましょう。
A.
After each condition listed below, state
what you are not able to do, as a result.
See Nakama Ch. 12
vocabulary.
たとえば: 勉強しなかったから、漢字は書けません。
ゆび を きりました から
アレルギー が ありますから
は が いたい です から
かぜ を ひきました から
よる、コーヒーをたくさん 飲みました から
お金 は ありません から
B. Go to
Classroom and find the link for the Flipgrid asslignment and directions for
what is required. Work with your partner
to practice your dialogue. When you feel ready, and after you have
checked with 先生、you may record it in the hall. I must be able to see your faces in the video.
Due May 12th
Dialogue -- verb forms-- want-to-do and able-to-do
If you are Aーさん ask your partner Bーさん to take some action, using the -て・で下さい and some appropriate direct object or
destination.
Your partner should then reply that
he/she/they want to do it
はい、 ―たいです or don’t want to do it
すみませんが、 ―たくない です。
B[san then adds the
explanation using able-to potential forms.
It’s because I’m able to, or not able to, do (whatever it is).
Then reverse the roles of A and B and do it
again, using different verbs.
たとえば:
A-さん:音楽を聞いて下さい。
B-さん: はい、聞きたいです。 OR
すみませんが、ききたくない...
B-さん: CD で 聞こえる からです。 OR
耳がわるくて、聞こえない からです。
Explanation using potential-form verbs
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.