令和5年4月27日 ― 木曜日
April 27, 2023 – Thursday
目的(もくてきObjective/purpose)
Cultural project
Presentations ( Cell phones in Phone-Home)
漢字、小さい会話
ワームアップ
下の漢字を3回書いて下さい。
末 、すえ、マツ(Do not confuse with 未{ミ、Not yet or un-})
教、おし{える}、キョウ 使 つか{う}、シ
週末 しゅうまつ Weekend
年末 ねんまつ End
of the Year
教生 きょうせい Student
teacher
教え子 おしえご Student
(as
referred to by teacher 私の教え子)
使い物 つかいもの Gift,
bribe. usable article
(お)金を使う かねをつかう To
spend money
A. Cultural Project Presentation
B. This
will become a Flipgrid assignment, soon.
Ask your partner to take some action, using the -て・で下さい and some appropriate
direct object or destination. Your partner should reply that
he/she/they want to do it はい、 ―たいです or don’t want to do it すみませんが、 ―たくない です。Then ask 「どうして」and partner will explain why he/she/they can’t do it. Write
down 3 of your partner’s answers.
たとえば:
Ay-さん:おすしを食べて下さい。
Bee-さん: はい、食べたいです。 OR
すみませんが、食べたくない です。
Ay-さん: どうして?
Bee-さん:Explains (With
some form of potential able-to/not-able-to verb and
からです)In
this case, for example 魚が食べらるからです。It’s
because I
can
eat fish. OR 魚は食べられないからです。It’s
because I can’t eat fish)
C. Irregular potential verb forms
します できます
聞きます きこえます (Not きけます)
見ます みえます(Not みられます)
D. Want-to verbs when talking about the 3rd person (Not you or me/I, in other words, but he/she/they/it)Nakama pp 408-409, Exercise A
Instead of – たい です、use ―たがります OR たがって います
たとえば:
私 は おすし が 食べたい です。 そして 友達 も おすし が 食べたがって います。
宿題 しゅくだい Homework
Finish D, above, for homework
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.