Friday, March 15, 2019

March 15, 2019 -- Friday


ワームアップ   平成31315日   金曜日

日本語で書いて下さいBe careful about which verbs are Group 1, which verbs are Group 2, and which verbs are irregular.

The doctor can take (measure) your temperature (fever) at the hospital.
  おいしゃさん は びょういん で ねつ が はかれます。

My little brother can’t go out this weekend.
  今週 の しゅうまつ おとうと は でかけられません。


Can the children get up at 5 a.m.?
  ごぜん(午前)五時 に 子供 は 起きられます か。

I can watch television every day.    (careful:  見る is irregular in the potential form)
  まい日 私 は テレビ が 見えます。

My friend’s ears are bad (耳がとおい), therefore she can’t hear the radio.
                  (聞く is irregular in the potential form)
  友達 は 耳 が とおい から ラジオ が 聞こえません。


My mother can’t take a shower at my house.
  母 は 私 の うち で シャワー が あびられません。


Note:
Group 2 見ます    is irregular in the potential form――見えます(見える)
Group 1 聞きます  is irregular in the potential form ――聞こえます(聞こえる)




On the whiteboard     白ばん で

はかる     はかります    Group 1   はかれます
出かける    出かけます    Group 2     出かけられます
あびる     あびます     Group 2   あびられます
来る(くる)  来ます(きます) Group 3   来られます(こられます)
起きる(おきる)起きます     Group 2   起きられます



On the blackboard  黒ばん で

① I have a cold.
② I have "cough".
③ I have fever. 



There was time to work on the writing project in class
Nakama Chapter 11 project due week of March 18th, 2019ーThursday

書くプロジェクト

子供の時思い出 Memories of when you were a child

子供の時の思い出を書いて下さい。1ページです。(No spaces)

<入れて下さい> Please include

   写真 (カバーページ)

   グラマー
    -  3 "when"   
                   -  3 "after"  noun の後(あと)で
    -  3 "before"    noun の前に
    -  2   ーたり -たり Sentences
    -  2  Experience  ーた・だ こと が あります
    -  たくさん Adjectives

   Content
    - likes and dislikes in childhood
                   - good at/ bad at in childhood
                   - memories
 Use Genkouyoushi   原稿用紙 "original-manuscript-use-paper" squared paper.  Skip lines.)


Use only vocabulary that is in Nakama, unless you clear it with Sensei first.


Handout for reference only (you don't have to do the transformations at the bottom of the page).
Nakama Chapter 12          Potential Forms of Group 1 Verbs

Instead of writing 行く こと が できます to express the meaning, “can/able to go,”  you can use the potential conjugational form.

For Group 1 verbs, it’s easy.  Replace the “i” syllable before the “masu” with the “e” syllable from the same hiragana row.

Examples:

ます  Becomes      ます  In the potential form.

ます         ます

うたます        うたます

Practice:

会います     会えます

たちます     たてます

すわります    すわれます

しにます     しねます

飲みます     読めます

よびます     よべます

書きます     書けます

およぎます    およげます

話します     話せます


宿題    しゅくだい    Homework

Work on writing project-- 書くプロジェクト




No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.