Thursday, October 17, 2019

Relational Particles, up through Nakama, Chapter 6


Nakama Chapter 6 – some notes on relational particles

は       Indicates the topic/subject of a sentence
                    Example:  あの ざっし は あたらしい ざっし です。

を   Indicates a direct object in a sentence with an active verb (like見ます)
      Example:  きのう えいが を 見ました。

で   a. By means of” some tool or method of transportation or language
              Example: 学生 は じてんしゃ で 学校 に きました。
                                    ともだち は フォーク で スパゲッティ を 食べました。
                  b. Indicates the place where an action (verb) happens.
                      Example: 先生は ともだち の うち で ラジオを 聞きました。
と   a. With, accompanying” (usually) a person
     Example: 私 は 先生 と きょうしつ を そうじ しました。
    b. And” between nouns (closed series)
     Example: うち に いぬ と ねこ が います。
                                            Meaning that the cat and the dog are the only living
                                             things in the house.


              “And” between nouns (open series)
                        Example:  私は 本 や ざっし を 読みます。I read books and
            magazines, etc. (and other things.) 

に    a. To” a destination (when used with a ‘traveling verb’ like 行きます。
                        Example: みなさん、日本 に 行きました か。

                    b. Person “to whom” (indirect object)
          Example: ケンくん は いもうとさん に てがみ を 書きました。
      c. “For, on the occasion of” some event
                          Example:  あさごはん に コーヒー を 飲みました か。

     d. Indicates location in a sentence with an existence verb like ありま
                            す。     Example: きょうしつ に つくえ や いす が あります。
      e. Indicates a specific time (with a name or a number) when
                               something happens. 
                             Example: 九月 の 土曜日 に やきゅう を します。
から   a. From” a place
      Example:  なおみさん は オーストリア  から きました。

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.