Monday, December 8, 2014


December 8, 2014 -- Monday
平成二十六年十二月八日 -- 月曜日


ワーム・アップ:クラス の うた の リスト を 書いて ください
   ① さくら
   ② だんご3きょうだい
   ③ うみ
   ④ たんこ ぶし (Coal Miner's Song-- directions)
   ⑤ ひらがな・カタカナ Song (Star Spangled Banner
   ⑥ おんたけ山 The song about Mt. Ontake in Kiso
   ⑦ ふるさと
   ⑧ て フォーム の うた










Verb Group Handout:


Verb Groups – Descriptions   どうし の クループ の せつめい




① 一ばん の グループ:Also known as “strong” verbs or “consonant” verbs




            Most numerous group


            In the “masu” form, always has an extrai” syllable before the “masu


            Complex but regular conjugation


Plain/dictionary form is always an “u” syllable


from the same hiragana line as the extra “i” syllable


            Short list of examples:


                        会います                    会って                        会う   meets


                                                                                       


                        たちます                    たって                        たつ            stands (up)    


                        帰ります                    帰って                        帰る            returns home


                        かえ                            かえ                            かえ


                        しにます                    しんで                        しぬ          dies


                        読みます                    読んで                        読む           reads


                                                                                       


                        とびます                    とんで                        とぶ           jumps/flies


                        聞きます                    聞いて                        聞く       hears/listens to


                                                                                       


                        およぎます                およいで                    およぐ        swims


                        話します                    話して                        話す      speaks (日本語)


                        はな                            はな                            はな


            There’s a song to remind you how to derive the “te” form for Group 1 verbs.


The tune is “3 Blind Mice”


                        い、ち、り: 小さい つ、 て  i, chi, ri: chiisai tsu te


                        に、み、び: んで                                ni, mi, bi: nde


                        き は いて                                            ki wa ite


                        ぎ は いで                                            gi wa ide


                        し は して                                            shi wa shite


                        て フォーム                                            te fo-mu


            Here is what the song is saying about Group 1 verbs:


                        If the extra “i” syllable before the “masu” is “i, chi, or ri” ,


                                    Use small tsu te in the te form


                        If the extra “i” syllable before the “masu” is from the “ni or mi or bi” line


                                    Use “nde” in the te form


                        If the extra “i” syllable before the “masu” is “ki


                                    Use “ite” in the te form


                        If the extra “i” syllable before the “masu” is “gi


                                    Use “ide” in the te form


                        If the extra “i” syllable before the “masu” is “shi


                                    Use “shi” in the te form.


                        (That’s the) te form [reminder: for Group 1 only]




② ニばん の グループ: Also known as “weak” verbs or “ru” verbs


            Second most numerous group


            Easiest form to conjugate in the “te” form: take off the “masu” and put on the “te


            Easiest form to conjugate in plain/dictionary form: take off “masu”, put on “ru


            All these verbs end in either “eru” or “iru” in the plain/dictionary form.


            Short list of examples:


                        食べます                    食べて                        食べる


                                                                                       


                        見ます                        見て                            見る


                                                                                       


                        おきます                    おきて                        おきる 


                                      (just have to memorize that this one is Group 2)


                        しめます                    しめて                        しめる




③ 三ばん の クループ: Also known as “irregular” verbs


            Smallest group – only 2 verbs are included


            Most difficult to conjugate because there are no rules


            List:


                        します                        して                            する


                        来ます                        来て                   来る


               き                 き                  く




Handout:


Review 2014.12            December, 2014  (verbs and adjectives)


 


どうし  Verb list  (are there any more that we should add?)


 


です


   is, am are


(き)来ます


   comes


します


   does  (often combined with nouns to make other verbs)


         べんきょう します  studies


  (か)買いもの します     shops/does shopping


あります


   exists (inanimate)


います


   exists (animate)


たちます  たって


   stands (up)


のばします  のばして


   stretches


(あし を) さわります さわって


   touches


まわします まわして


    makes it go around/makes it revolve


(はくしゅ)します して


    applauds


すいます すって


   inhales


はきます はいて


   exhales


ふきます ふいて


   blows (like a trumpet)


すわります すわって


   sits


(シャワー を)あびます


   takes (a shower)


おきます


    wakes up/gets up


(ta)食べます


    eats


ねます


    sleeps


(み)見ます


    sees/watches/looks at


(い)行きます


    goes


おわります おわって おわる


    ends/finishes


(の)飲みます 飲んで  飲む


     drinks


はいります はいって はいる


    enters (as in "enters the bath" おふろ に はいります)


はじまります はじまって はじまる


 begins/starts


(か)買います 買って 買う


    buys


(か)書きます 書いて 書く


     writes


(き)聞きます 聞いて 聞く


     hears/listens to


つくります つくって つくる


     makes


はな話します


     speaks, as in "speaks a language"


(で)出ます


     leaves/emerges/exists


あそびます あそんで あそぶ


     plays (like a child in the park, but not used for sports or musical instruments)


うたいます うたって うたう


     sings


とります  とって  とる


takes (as in, takes a photo しゃしん を とります)
 


けいようし Adjective List   (are there any more that we should add?


 
い けいようし  (adjective)


  大きい    小さい    あたらしい   ふるい


  big                       small                    new                       old


  ひろい    せまい   


        spacious/broad     cramped/narrow 
       


  高い         ひくい               うるさい


        high (& expensive)    low     noisy/loud


  いい     わるい


        good                     bad


  あおい    あかい    くろい     しろい


         blue                    red                       black                     white


  きいろい   ちゃいろい


        yellow                  brown


  いそがしい    おもしろい  たのしい


        busy (person)       interesting           enjoyable/fun


    
  むずかしい      やさしい 


         difficult                 easy  (also, gentle, when applied to a person)


  おいしい    まずい


        delicious                 yucky-tasting


  きたない    つまらない


         dirty                       boring


  くらい     あかるい


        dark                       bright


 
な けいようし (adjective)


  きれい(な)   しずか(な)   にぎやか(な)


         clean/pretty                quiet                            bustling/busy (place)


  りっぱ(な)


        splendid/wonderful


  すてき(な)   ゆうめい(な)  ハンサム(な)


         nice/attractive             famous                       handsome


  へん(な)    いや(な)


        weird/strange               disgusting


  ざんねん(な)  たいへん(な)


        regrettable/too bad      terrible


 


  すき(な)    大すき(な)   きらい(な) 


         liked                           liked a lot/loved           hated/hateful


        special case adjective  --  ひま(な)”free”


                                                   as used in special phrase ひまな 時(とき)


                                                "free time"

宿題  しゅくだい  Homework:
Write all the missing verb forms (te forms and plain/dictionary) forms to fill out the review sheet above.






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