Monday, December 1, 2014

December 1, 2014 -- Monday
平成二十六年十二月一日 -- 月曜日


ワーム・アップ
How many correct kanji can you make, using these elements?
How are these kanji pronounced?  What おくりがな are necessary?
 め Eye
 みみ Ear
 に、にち、ひ、び Day or sun
 もん  Gate


Answers:
 (あいだ、かん)Interval
ます (みます)Sees
  (かい) Shell
きます (ききます) Hears
You can't combine  目 and 門   into a kanji.


Hand back kanji test from Tuesday, before Thanksgiving


Discussion of adjectives in comparative and superlative forms.










Handout: Nakama なかまの第七課


 


Good Liked  い (or na な) adjective plus です


たとえば (For example


アイスクリーム は いい(おいしい) です。Ice cream is good.


私 は アイスクリーム が すき です。I like ice cream.


 


Best/most  いちばん (“Number 1”)


 


たとえば(for example


(私 は)いちばん すきな 食べもの は アイスクリーム です。


As for me best-liked food is ice cream.


 


Better/more (preference):の ほう が/ より


たとえば (for example


私 は アイスクリーム の ほう が (ケーキ より) すき です。


I like ice cream better than cake. (I prefer ice cream to cake.)


 


 


On a separate piece of paper, 下 の ぶんしょ(sentences)を えい語 で 書いて ください。


 


はりねずみ(hedgehog “needle mouse”)と こい (carp)は ともだち でした。


 


いっしょ に かんしゃさい の ごはん を 食べました。


 


何 を 食べました か、飲みました か。


 


しちめんしょう や ハム や マシュポテト や パン や クランベリーソース を 食べました。


 


おちゃ や ジュース や コーラ や コーヒー を 飲みました。


 


はりねずみ は ハム の ほう が しちめんちょう より すき でした。


 


こい は おちゃ の ほう が コーラ より すき でした。


 


こい の いちばん おいしい 食べもの は パン でした。


 


ねずみ の いちばん まずい 飲みもの は コーヒー でした。


 


 


On the same separate piece of paper, 下 の しつもの に こたえて (answer) ください。 Write complete sentences.


 


日本語 の 学生 も かんしゃさい の ごはん を 食べました、ね。


 


何時 に 食べました か。 ___________________


 


じぶん(your own)の いちばん すきな 食べもの は 何 でした か。


 


____________________________________


 


いちばん きらいな 飲みもの は 何 でした か。


 


____________________________________


 


************************************




宿題 しゅくだい Homework
Complete the above assignment and hand it in tomorrow.








No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.