Tuesday, December 10, 2013

December 10, 2013 -- Tuesday                                                                          
 平成二十五年十二月十日 -- 火曜日 


On board:
It is essential to pay attention to the meanings of tenses and to choose the correct tense in Japanese.

I eat sushi every day.   (simple or habitual present)                
まい日 私 は おすし を 食べます。 
  
am eating sushi now.  (continuative/progressive present)
いま 私 は おすし を 食べて います。

Review of some of the verb transformations on yesterday's verb sheet:
                   
あいます         あって   あう   あわない
たちます    たって   たつ   たたない
すわります   すわって  すわる  すわらない
しにます    しんで   しぬ    しなない
飲みます    飲んで   飲む   飲まない  

 
Reviewcontinuative—translate into English
 田口:               それ      あたらしい   しんぶん   です    か。
 山手:               はい、 あたらしい    です。   読んで   います   よ。
 田口:               そう    です    か。            きれいな    おんがく        聞いて    います。
 山手:               アリシャ   キーズ       シーデー  です  か。
 田口:               はい。  だい好き    です。
 山手:               シーデー  を かして  (lend)  ください。
 田口:               どうぞ。   しんぶん      かして    ください、 ね。
 山手:               どうぞ。    この    しんぶん        おもしろく   ない    です。
 田口:                      しんぶん      写真        すき    です。    見て   
                        ください。   高校        学生        写真     です。先生 は
      その 写真 を とりました。
 山手:               学生            して    います    か。
 田口:               バス        高校        来て    います。    そして   
      こうてい(schoolyard)       サッカー       して    います。 
 山手:               かわいい 学生        話して   います   か。
                                大きい    です。  おかしい    です   ね。
 田口:               いいえ、 学生       うたって    います。    おんがく       
                        じょうずな    学生    です。
 山手:               ごご    八時      コンサート     行きます    か。  
                        ともだち      『アリシャ   キーズ        うたいます』って。 
 田口:               ええ、 行きます。  電車     行きます   か?
 山手:               はい、 電車      行きます。  コンサート      あいましょう。
                                            {Let‘s meet}
田口:               あそこ      あいましょう。   私     じてんしゃ     行きます。



Students requested review in the following areas:
1. "te form" song
2. derivation of dictionary form
3. kanji!
4. irregular verb forms
5. vocabulary -- Chapters 6 and 7


宿題 Homework:
Finish translation of dialogue between Taguchi and Yamate, above.

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