Wednesday, April 13, 2016

April 13, 2016 -- Wednesday
平成二十八年四月十三日ーー水曜日


ワーム・アップ


下 の ぶんしょ が 分かります か。 英語 で 書く くと が 出来ます か

学生 は 一番 あまい おかし(わがし) を 食べ に きっさてん に 行きます。

あそこ で いっしょ に こうちゃ や お茶 を 飲みましょう。

からい カレーライス を 作る こと が 出来ます。

アイス・コーヒー を 買いません か。


一番 むずかしい 漢字 は 何 です か。

Class went over the test review sentences:

Test Review Sentences
Nakama Chapter 9 Review Sentence Story -- animals at the coffeeshop.
On Saturday the red cat and the blue dog went to meet the green horse at the coffee shop.  
土曜日に赤い猫と青い犬は緑のうまに会いにきっさてんに行きました。
The horse (うま) said, "Won't you eat and drink something?"
うまは「何か食べて飲みませんか」と言いました。
The busy waiter said, "Your order..."
忙しいウエターは「ごちゅうもんは?」って
The cat and dog ordered yellow cake.
猫と犬は黄色いケーキをちゅうもんしました。
And the horse said, "I'll make it black chocolate ice cream."
そしてうまは「ぼくは黒いチョコレートケーキ
They all drank the most delicious green-tea.
みなは一番おいしいお茶を飲みました。


It was fun/enjoyable.


宿題 しゅくだい
勉強して下さい。あしたはテストです。



April 12, 2016 -- Tuesday
平成二十八年四月十二日ーー火曜日


Warm-up

下 の ぶんしょ が 日本語 の 漢字(かんじ)で 書くこと が 出来ます(できます)か。Can you write the following sentence in Japanese?  With correct kanji?

Sometimes the white dog and the black cat like to go somewhere to buy various flowers.

時々白い犬と黒い猫はどこかにはなを買いに行くのがすきです。

Practice last three kanji for Nakama Chapter 9





Test Review Sentences
Nakama Chapter 9 Review Sentence Story -- animals at the coffeeshop.
On Saturday the red cat and the blue dog went to meet the green horse at the coffee shop.
The horse (うま) said, "Won't you eat and drink something?"
The busy waiter said, "Your order..."
The cat and dog ordered yellow cake.
And the horse said, "I'll make it black chocolate ice cream."
They all drank the most delicious green-tea.

It was fun/enjoyable.

宿題 しゅくだい
① Finish writing test review sentences
② Be ready to ask questions about Chapter 9







Monday, April 11, 2016

April 11, 2016 -- Monday
平成二十八年四月十一日ーー月曜日

ワーム-アップ

  x   コピーして下さい。 それからひらがなで書いて下さい。

犬:いぬ
猫:ねこ
忙:忙しい(いそがしい)
色々:いろいろ

Discussion of 漢字 kanji:
Dog -- we can see the tip of the tail over the great 大 dog's shoulder 
Cat -- the cat is the animal who hides in the grass by the rice field 田
Busy -- so busy that the heart 心disappears 亡くなる(なくなる)
Various -- Color + repetition marker


Handout describing Nakama Chapter 9Project -- Restaurant menu


Nakama Chapter 9  -- Restaurant (Menu) Project

レストランのプロジェクト: メニュー

Create a menu for a Japanese restaurant, using the 8 ½ by 11” paper handed out to you.

Decide on the な前  of the restaurant, and 上 の ところ で 書いて 下さい( write it on top of the menu.  You must have at least 6 categories, with 6 items in each category, plus reasonable prices in 円(えん) yen.  Use 漢字(かんじ) for numbers and other items, as much as possible.  Make the menu すてき attractive and colorful so that many おきゃくさん will want to come to your restaurant.  イラスト(illustrations,  drawn by you or printed out from other sources, are required for your メニュー.


You may consult pages 280 and 289 in Nakama for help in deciding categories, dishes, and prices.


Due next Monday!   来週の月曜日にメニューを下さい

On Thursday of this week, TEST!  今週の木曜日は「なかま」第九課(Chapter 9)のしけん・テスト


「幸せ   家族  ゲーム」  という映画
しあわせ  かぞく


宿題 しゅくだい

「なかま」第九課(Chapter 9) を 勉強、
べんきょう して 下さい!







Friday, April 8, 2016

April 8, 2016 -- Friday
平成二十八年四月八日  金曜日


ワーム・アップ 平成二十八年四月八日  金曜日
英語 の ぶんしょ を 日本語  漢字(かんじ)で 書いて ください。They are English idiomatic expressions, so they don’t make much sense in 日本語  ,  but it’s fun…
One fish, two fish, red fish, blue fish
___________________________

Fresh (new) meat ______________________

Black cloud(s) ____________________

White lie (うそ) ___________________

Yellow dog 犬 _____________________


Green eye(ed) ____________________


Class as a whole goes over Nakama Workbook pages 119-120 -- ordering in restaurants and figuring out which relational particles to use

Important sample sentence:
さしみ を 一つ と
そば を 一つ と
ビール を 二つ を おねがい します。


Class discussion of "Japanese Food" reading from KooKoo Seikatsu Book One -- This item was collected.


宿題 しゅくだい
Write the following 3 漢字(かんじ) 十っかい Each:
  犬(いぬ)
       猫(ねこ)
            忙しい(いそがしい)



Thursday, April 7, 2016

April 7, 2016 -- Thursday
平成二十八年四月七日 -- 木曜日   


Warm-up 2016.04.07    Thursday
 コピー して 下さい。
ゆうめいな 諺(ことわざ)
おもしろい 俳句(はいく)
Kotowaza:   Hana yori dango  花 より 団子
 Dumplings (necessities) before flowers (luxuries)
Haiku using this Kotowaza:
花 より も
団子 や ありて
帰る 雁

Hana yori mo
Dango ya arite
Kaeru kari

By Matsunaga Teitoku  (1571-1653)
Rather than flowers
There are dumplings at the place
Geese fly home to


Extra Credit for a beautiful, artistic, colorful, appropriately illustrated, LARGE rendering of this 諺(ことわざ)と俳句(はいく).


For this reading (from Book one of Koukou Seikatsu) you need a ----
New grammatical form -- how to use the potential -- CAN DO!

First, the basics: 
to do     する・します

able to do/can do   できる・できます(出来る・出来ます)
       (notice how it's special -- Group 3 verb)

can/able to (other verbs)
Dictionary form plus 「こと が できる・出来ます」

Examples:

reads   読みます
       
    can read    読む こと が 出来ます

writes  書きます   
      
    can write   書く こと が 出来ます

returns home  帰ります  
  
    can return home  帰る こと が 出来ます

eats  食べます

              can eat  _________________________

drinks 飲みます

              can drink  ________________________


On Board:  kanji for green tea and flower, both with "grass radical)
                  (お)茶  花

宿題 しゅくだい
Complete reading (from Book one of Koukou Seikatsu
On a separate piece of paper, write the English translation 
and then answer the questions.

Wednesday, April 6, 2016

April 6, 2016 -- Wednesday
平成二十八年四月六日  ーー 水曜日

Warm-up: 平成二十八年四月六日 
     コピーして下さい。  分かりますか。英語で何ですか。

赤い魚
     あかい さかな  Red fish

黒い電話

     くろい でんわ  Black telephone

白い車

     しろい くるま  White car

緑の電車

     みどり の でんしゃ Green train

黄色い花(はな)

     きいろい はな Yellow flower

青い鳥(とり)


     あおい とり  Blue bird

色々な本

     いろいろな ほん Various books

Discussion of the above items in class


「しわせ かぞく けいかく」Happy Family Game
Chapter 3 to Jjust after the piano teacher demonstrates how to play "There's No Place Like Home"


宿題 しゅくだい
昨日 の 宿題 は 木曜日 にーー


Tuesday, April 5, 2016

April 5, 2016 -- Tuesday
平成二十八年四月五日 -- 火曜日
(Filming in 7th period class)

Warm-up
     ワーム・アップ  平成二十八年四月五日 火曜日

     日本語 の かんじ で 書いて 下さい。

 がくせい は しろい ほん を さつ みました か。

     学生は白い本を五さつ読みましたか。

 あの ひとびと の シャツ は くろかった です。

     あの人々のシャツは黒かったです。

 ときどき せんせい は おちゃ を みます。

     時々先生はお茶を飲みます。


 Jさん と ニコールさん は みどり いろ が すき です。

    AJさんとにコールさんは緑色がすきです。


Students orally responded to the following question:

はる やすみ に 何 を しました か。



Performance of altered dialogue from page 282 of Nakama.

宿題 しゅくだい

Handout from pages 119 and 120 of the Nakama Workbook