平成二十六年八月二十日 -- 水曜日
A. Warmup --
Write the following ROMAji words in katakana, and then write what you think the word means in eigo
ko-hi-
piza
miruku
ko-ra
chi-zu
hanba-ga-
hotto doggu
amefutto
tenisu
ranningu
B. New and reviewed counters for exercises: げつ(月)、さい、 ばん
months years-old (team) number
C. Discussion of writing-system terms:
Terms
Used When Working with Japanese Writing Systems
Translation:
Writing the meanings of words and phrases from one
language in another language
Example: dog
いぬ
Transliteration:
Writing the sounds (pronunciation) of one writing
system in another writing system
Example: いぬ inu
Hiragana ひらがな:
The phonetic (based on sound pronunciation) system that can
be used for writing most words of Japanese origin
Example: いぬ
Katakana カタカナ:
The phonetic (based on sound pronunciation) system that can
be used for writing most words of foreign origin in Japanese and is also used
in advertisements and as emphasis
Examples: コーヒー (coffee)、ピザ (pizza)、フランス (France ),
アンワー (Anwar)、ミア (Mia)
Kanji かんじ 漢字:
Characters originally from China (mostly) as they are used in
writing the Japanese language. They
represent meaning. (They usually have
more than one pronunciation, depending on context).
Example: 犬 (いぬ Or ケン)
RŌMAji ローマじ
The writing of Japanese words in the English (Roman) alphabet
Example: これ は えんぴつ です。
Kore
wa enpitsu desu.
*** It is possible to
use hiragana, katakana, kanji, and RŌMAji all in the same sentence.
Example: 私 の 名前 は キャロル・R・キメル です。
わたし の なまえ は キャロル・R・キメル です。
My
name is Carol R. Kimmel.
4. Handout ROMAji version of classroom exercises. Students exchange homework and check each other's work.
4. Handout ROMAji version of classroom exercises. Students exchange homework and check each other's work.
5. Review Dialogue -- read out loud together -- discuss vocabulary items and grammar (suki, etc.)
田川: はじめまして。 おなまえ は...
山田: なまえ は 山田 けんじ です。 はじめまして。
田川: わたし は 田川 けいこ です。 どうぞ
よろしく。 けんじくん は スポーツ (supootsu=sports) が すき です か。
山田: はい、 すき です。 フットボール (futtobooru=football) が すき
です。
田川: そう です か。 チーム (chiimu=team) の
(relational particle meaning
"belonging to, of, or apostrophe s") なんばん です か。
山田: ぼく は 十八 ばん です。
田川: そう です ね。 T・シャース (tii shaatsu=tee shirt) は じゅうはち
ばん です。 すみません。 なんさい です か。
山田: 十八 さい です。 十八 ばん は じゅうはっさい です ね。
田川: これ は なん です か。
山田: ボール (booru=ball) です。 フットボール の ボール です。
田川: ありがとう。
山田: どう いたしまして。
Notes: 1. 山田=
"mountain field" a family name、
Yamada
2.
そう です か= really?
3.
田川= "field river" a family name, Tagawa
4. そう です ね= that's true, isn't it
Questions: 1.
Are Keiko and Kenji old friends? 2.
Are they boys or girls?
3.
What does Kenji like? 4.
What's funny in the dialogue?
5.
How old is Kenji?
宿題 しゅくだい Homework:
Practice the above dialogue and be ready to read it out loud when called upon to do so. You do not need to memorize it, but you will need to be able to speak it fluently and easily. You will receive a participation grade for this assignment.
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