平成二十七年十二月九日 -- 水曜日
Warm-up
Write the
following English sentences in Japanese:
Underlined
words are kanji words
1. In (her)
free time, the teacher likes to take photos.
2. My hobbies
are photography (photos) and cooking and movies.
3. The student hates to do cleaning (hates it A LOT).
Review (grammar) for
December 2015 final
1. Chapters 6 and 7 in Nakama
2. contents of the blog
3. verbs and verb forms: ます、ません、ました、ませんでしたdictionary form, see blog for descriptions of verb groups 1, 2, and 3
4. adjectives: い と な
5. comparative: _____の ほう が ____ より
Question: A と B と どちら が _______
です か.
Answer: A と B と A の ほう B より ______ です
6. superlative: いちばん
Question:
Category no naka de_____(Noun) ga
ichi-ban___(adj.) desu ka.
Answer:
Category no naka de _____ ga ichi-ban
_____ desu
7. ひまな とき 学校 の とき (時)
(during) free time when in high school
Examples: ひまな 時(とき)私 は ジャズ を 聞きます。
During my free time, I listen to jazz.
高校 の 時 私 は サッカー を しました。
When in high school, I played soccer.
8. time: days of week, days of month, months of year
hours of day, minutes, frequency-adverbs (よく、時々 )
9. leisure time activities: hobbies, sports
10. 食べもの、飲みもの lists – see handouts
11. verb list (see below)
12. adjective list – see blog
13. verb conjugations:: ます、ません、ました、ませんでした
14. adjective types : い “true adj.” な “adj.nouns”
15. adjective conjugations
(when adj. is at end of sentence)
い ―い です ―く ありません
―かった でs ―く ありませんでした
な です じゃ ありません
でした じゃ ありませんでした
16. question words:
何(なん), 何(なに), 何月(なんがつ), 何時(なんじ)
What
what what month
何日(なんにち), 何年(なんねん), 何人(なんにん)
What day (of month) what
year how many people
何曜日(なんようび)what day of the week 何時(なんじ)
What o-clock
いくつ、how many (in general)
いくら、how much (money)
だれ, who
どこ, where
いつ, when (in general
どして、なぜ, why
どれ, which one
どちら, which direction, (which person)
どんな what kind of
17. から From a place 日本 から 来ました
18. から therefore (between independent clauses)
あした は しけん です から 映画 を 見ません。
There will be a test tomorrow,
so/therefore I will not
watch a movie.
19. から~~まで from…to a time
From…to a place
パーティー は 八時 から 十一時 まで です。
The party is from 8 o’clock to 11 o’clock.
電車 は シカゴ から シャンぺーン まで です。
The train is from Chicago to Champaign .
20.relational particles
で: a. indicates means-of-transport or tool
used
in sentences with active- or traveling-verbs
b. indicates place where action happens
in sentences with active-verbs
よ: auditory exclamation point at end of sentence
大きい です よ。 It’s big!!
と: “and” between nouns (closed series)
や: “and” between nouns
(open series – “among
others”)
ね: seeks agreement – “right?” at end of
sentence
が: “but” between independent clauses
の: a. between nouns, indicates possession 私の本
b. with dictionary-form verb
みな は 食べる の が すき です。
Everyone likes to eat.
か: makes a statement into
a question
は: indicates
topic/subject of sentence
を: indicates direct
object (“victim”) of verb
に: a. indicates exact
time (name and number)
b.
indicates
destination in a sentence with a
traveling verb ロシア に 行く。
I will go to Russia.
c.
indicates
place/location in sentences with
existence verbs
アラスカ に 山 が ある。
There are mountains in Alaska .
d.
idiomatic use with
verbs 会います、はいります
先生 は ともだち に 会いました。
The teacher met
(saw) the friend.
一時 に 私 は おふろ に はいります。
At one o’clock I will enter the bath.
21.Sentence order 3(The Verb Comes Last!)
Active-verb
sentences: (TTPOV ”Titipov, the great
Russian linguist
of Japanese grammar!”)
Time ni topic/subject wa/ga place de object wo active-verb
Existence-verb sentences:
Place no position ni subject ga imasu/arimasu
Traveling-verb sentences : 行く、来る,帰る
Subject wa means-of-transport de destination ni traveling-verb
Wa/ga
sentences
Topic wa subject ga adjective desu.私 は 本 が すき です。
Verb Review List。2015年.12月.09日
(Work-in-progress)
Existence verbs: いる(II), ある(I)
Traveling verbs: 行く(I), 来る(III), 帰る(I)
Active verbs (more or less)
会う(I), はいる(I)
食べる(I), 飲む(I)
つくる(I)
ねる(II), おきる(II)、あびる(II)
出る(II), 出かける(II)
話す(I),
読む(I), 書く(I)
見る(II), 聞く(I)
うたう(I)
する(III): りょうり、せんたく、スポーツ、ドライブ、
食じ、買いもの、りょこう、うんどう、
そうじ、宿題、勉強、ハイキング、
ジョギング
宿題 しゅくだい:
勉強! べんきょう!
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.