Wellness Activities
Work on Zines
Quiz on お天気 weather vocabulary, season季節の漢字 kanji, 暑い、寒い
Zine is due 来週の金曜日
Wellness Activities
Work on Zines
Quiz on お天気 weather vocabulary, season季節の漢字 kanji, 暑い、寒い
Zine is due 来週の金曜日
September 6, 2023 – Wednesday _ 令和5年9月6日—水曜日
目的(もくてきObjectives)
携帯(けいたいCellphone)をフォンホームに入れて下さい。
新しい歌:四季の歌(しき の うた)YouTube
Genki One Ch. 11 会話と漢字のハンドアウト二まい
Verb:―たりーたりする
ワームアップ
思い出していますか。「―たりーたりする」 Do things by turns, do things like.... (NOTsimultaneously) during a particular time period. 英語で書いて下さい。
夏休みに、友達はうみでおよいだり、たいいくかん で ウエート
トレーニング を したり しました。
ヨーロッパに行った時、さんぽしたり、レストランで食べたりしました。
高校の四年生はAPをとったり、たいいくをサボったりします。
A. Genki One, Chapter 11 Dialogue 休みの後(あと)PP. 254-255
―いっしょに読みましょう。
B. 漢字のハンドアウトーーー 色々な漢字 ―― 下のことばを三回書いて下さい。
病気(びょうき)(な)Sick
病院(びょういん) Hospital, clinic
手紙(てがみ) Letter
歌手(かしゅ)(Professional)singer
宿題 しゅくだい Homework
ワームアップとB.を書いて、明日先生に出して下さい。
September 5, 2023 -- Tuesday
令和5年9月5日 ーー 火曜日
書道(しょどうCalligraphy)のデモンストレーション
千葉せいらん先生
せいらん は 筆名(ひつめい)”Brush name” の名前です。
先生が「楽」と「和」を書きました。
August 31, 2023 – Thursday _ 令和5年8月31日—木曜日
目的(もくてきObjectives)
携帯(けいたいCellphone)をフォンホームに入れて下さい。
新しいうた:四季の歌(しき の うた)
Weather お天気
Verb:Potential and want-to
ワームアップ
どのぐらい読めますか。読める日本語を英語で書いて下さい。暑い、番、飲む、休む Etc.
A.日本語で書いて下さい。 書けなかった学生がいました。
Today in Chicago
the weather is warm.
It will be clear,
followed by clouds.
Tonight it will be cold, about 12 degrees
Celsius.
B. Conjugate the following verbs in both the
potential and want-to forms.
たとえば:
帰ります かえれます かえりたい(です)
会います
まちます
書きます
およぎます
けします
読みます
起きます
寝ます
します
きます
Dear Parents and Guardians of Japanese 4A Students (3rd Period):
Thank you very much for coming to Back to School Night.
Unfortunately, I can’t be with you tonight because of a medical procedure
this afternoon at Northwestern Memorial Hospital. This letter will give you information about
the Japanese 4A course.
Our curriculum is based on the most widely used college text series, Genki: An Integrated Course in Japanese,
3rd Edition , by Eri Banno, Yoko Ikeda, Yutaka Ohno, Chikako
Shinagawa, and Kyoko Takashiki. It was
published by The Japan Times Publishing Company in Tokyo in 2022. Japanese 4 A will cover the following
chapters:
Genki One chapters 11 and 12
Genki Two chapters 13, 14, 15, and 16
In accordance
with departmental policy, grades accumulate every quarter and are based on completion
of written homework/classwork (20%), participation/oral performances (30%),
projects (20%), and tests (30%).
Grading policy
A=90-100%
B=80-89%
C=70-79%
D=60-69%
F=below 60%
I accept late
work, within reason, i. e. not at the very end of the quarter. Late work
will receive a reduction of at least one letter grade. Any assignment not
yet handed in will show as 50% in Skyward until I receive it. I grade
homework and classwork on the basis of completion only, as I feel there should
be someplace where students are allowed to make mistakes and then learn from
them.
Extra
credit work will be accepted only after all other assignments have been
completed. Topics for extra credit work will be decided in consultation
with the student, in line with his or her interests regarding Japan and its
culture.
The best
way to reach me is by school email : crkimmel@oprfhs.org . If you wish, we can arrange a time for phone
consultation or for an in-person meeting.
You can see my daily online curriculum blog, accessible on cell phones
and home computers, at http://crbsk.blogspot.com
. It lists class activities
for each day, including homework assignments.
Course materials and links are also available on Classroom.
In the classroom, I expect the levels of courtesy and cooperation that I
experienced in Japan when I was a Japan Foundation Fellow and a research fellow
at Yokohama City University. I am
already impressed by the foreign language talent exhibited by this year’s
students.
宜しくお願いします。Yoroshiku onegai shimasu.
Carol Ruth Kimmel
Japanese language teacher
August 30, 2023 – Wednesday 令和5年8月30日—水曜日
目的(もくてきObjectives)
携帯(けいたいCellphone)をフォンホームに入れて下さい。
新しいうた:四季の歌(しき の うた)
漢字のれんしゅう
Verb-stem + たいですーーWants to do…
ワームアップ
日本語で書いて下さい。
Today in Chicago
the weather is warm.
It will be clear,
followed by clouds.
Tonight it will be cold, about 12 degrees
Celsius.
A.
日本語で書いて下さい。
I want to go home
now . I don’t want to go out.
Yesterday I wanted to
ride the bicycle.
However, I didn’t want to
climb Sears/Willis Tower.
B.
“Yesterday I wanted to --- but I couldn’t ---.” 下の文書(ぶんしょSentences)を書いて下さい。
たとえば: きのう 私は ケーキが作りたかったですが、作れませんでした。
I wanted to write
a letter, but――
I wanted to work,
but—
I wanted to take
a walk, but—
I wanted to wear
a 浴衣(ゆかた、Summer kimono), but—
C.
Now write your
own original contrastive sentences, like the ones above in B.
D.
Introductory ‘Zine―― 学生さんのアイディア
まんが 小さい日本語のレソン
今日の漢字 はいく・たんか
夏の思い出 数独(すうどく)
Informercial or 宣伝(せんでんAdvertisement)
日本のニュース ―― たとえば、やきゅう
August 29, 2023 – Tuesday _ 令和5年8月29日—火曜日
目的(もくてきObjectives)
携帯(けいたいCellphone)をフォンホームに入れて下さい。
うた:きびしい、やさしい先生
漢字のれんしゅう
Verb-stem + たいですーーWants to do…
ワームアップ
Look at Nakama Kanji
Sheets, Chapters 11 and 12:漢字を3X書いて下さい。 for hotあつい, coldさむい, temperatureど, and the 4 seasons, しゅんかしゅうとう
A.
新しい文法(ぶんぽうGrammar)のポイント When you want to do something you
conjugate the verb a special way. You
take off the ます to make the “stem” and then add たいです。(It’s like an いadjective)。
If you don’t want to do something, it’s
stem plus たくない です, etc. たとえば:
私はおすしが食べたいです。 I want to
eat suhi.
なっとうは食べたくないです。I don’t
want to eat nattoh.
きのう、ケーキが食べたかったです。Yesterday
I wanted to eat cake.
でも、アイスクリームは食べたくなかったです。However,
I did not want to eat ice cream.
B.
Explanatory
handout from Genki One (Third edition), Chapter 11, pages 258-259
友達と話して下さい。
「何がしたいですか」と言って下さい。
それから友達はこたえます。「私はコーラが飲みたいです。
Ask your ともだち 3X, and
then let your 友達 ask you 3X.
C. Genki One (3rd edition) Workbook , Chapter 11, page 102 (ハンドアウト)書いて下さい。(Should have chosen a different page…ERG