Wednesday, September 22, 2021

動物(どうぶつ)と ようふく の カタカナ と 会話

 September 22, 2021 – Wednesday         https://en.wikipedia.org/wiki/Autumnal_Equinox_Day 

令和3922日 ― 水曜日    秋分の日 Autumnal Equinox

A.    ワームアップ

  ようふく の ハンドアウト ― かたかな

 

B.  好きな(すきな)動物(どうぶつAnimal)を えらんで(Choose)下さい。Three sentences with adjectival dependent clausesを書いて下さい

たとえば(For example

おぼうし を かぶって いる 猫(ねこ)は魚(さかな)を食べています。The cat who is wearing a hat is eating fish.

きつね     Fox                 たぬき     Raccoon dog

 

ふくろ      Owl               くじら      Whale

 

からす     Crow           河馬(かば) Hippopotamus (big-river + horse)

 

① __________________________________________

 

② __________________________________________

 

③ __________________________________________ 

 

 

 C.  Nakama Ch. 10   の 会話(かいわ)を勉強して、おぼえて下さい。

Tuesday, September 21, 2021

月見(つきみ)と 経路の日(けいろ の ひ) と 会話

 September 21, 2021 – Tuesday

令和3921日  火曜日

 

A.    ワームアップ  記事(きじ)(Article)を読んで下さい。月見(つきみ)の時何をしましょうか。三つの文書(ぶんしょSetences)を書きます。

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Tsukimi

 

 Example:   そら を 見ましょう。Let’s look at the sky.

  

  

  

 

B. きのう は 敬老の日(けいろ の ひ)でした。学生はわかいですね。いい年上(としうえ)の人はだれ です か。名前(なまえ)と関係(Connection)を書いて下さい。

https://www.keiro.org/features/keiro-no-hi-holiday 

Example: Clayton E Raney クレートンン・E・レーニ―

          うち の おじ   My uncle 

    

    

  

 

 

C.  なかま 10 を 勉強 します。後でパーフォーマンスをします。

Monday, September 20, 2021

一期一会 and Nakama Ch. 10 Dialogue

 September 20, 2021 – Monday

令和3920日  月曜日

 

前書き(まえがき)Notes from the 寄せ書き(よせがき

期待/kitai/expectation; anticipation; hope

一期一会/ichigoichie/once-in-a-lifetime encounter (hence should be cherished as such)        

[Heraclitus] was most famous for his insistence on ever-present change

  known in philosophy as "flux" or "becoming"—as the characteristic

   feature of the world; an idea expressed in the sayings, "No man ever

     steps in the same river twice", and panta rhei ("everything flows").

 

 

A.       ワームアップ

単語 たんご  Vocabulary  ― X書いて下さい

ズボン                    ワンピース         イアリング         めがね

トレーナー   上ぎ      下ぎ        おぼうし

ブーツ       ショートパンツ          写真(しゃしん)      せびろ                 

 

B.    なか の 320-321 ページ ― いっしょに読みます

 

 

 

 

C.     宿題  しゅくだい  Homework

Write out the paragraph at the bottom of page 321, filling in the blanks so they are accurate about Alice’s family as described in the dialogue.

Katakana Menu Handout

 September 17, 2021 --- Friday


Katakana menu transliteration and translation

Write first in Romaji, then in English

Wearing Clothes, describing people, adjectives for personality

 September 16, 2021 – Thursday

令和3916日  木曜日

A.          ワームアップ   けいようし を 2X 日本語で、1X英語で

 

     げんき(な) energetic                      しんせつ(な) kind

                  やさしい       gemt;e                               あかるい  ccheerful

     かわいい       cute/adorable                   あたま が いい  smart

     上手(な)じょうずな    skillful

 

B.   日本語で、しつもん に こたえて 下さい

 

      一番(いちばん)いい 友達(ともだち)は どんな 人 です か。

 

 

      友達 の お父さん(お父さん)は どんな 人 です か。

 

 

       友達 hw どんな ようふく を きるのが 好き ですか。 

 

C  You will hear descriptions of what some people in class are wearing.  聞いて下さい。Write the name of the person described..

  一.

  二.

  三.

 

 

D.  Combining adjectives

                iAdjective + iAdjective   --    Take off the i , add kute

                na Adjective + Adjective     Take off the na, add de

 

Now you try:

Tanaka Sensei is tall and pretty.

 

Kawada San is kind and gentle.

 

The student who is eating is smart and cheerful.

Wednesday, September 15, 2021

Kinship terms, adjectival clauses

September 15, 2021 – Wednesday

令和3915日  水曜日

 

A.     ワームアップ  If you were President Obama's older daughter, what would you call these relatives when talking to OTHER people? You may use one of the Nakama 教科書(きょうかしょ) in the 教室(きょうしつ).  Chapter 10, 三百十六ページ

Example:  おじいさん    そふ

おかあさん

いもうとさん

おとうさん

おばあさん

ごりょうしん

 

B.  Combining sentences.  Put each pair of sentences together into one sentence by using an adjectival形容詞(けいようし) の  dependent clause modifier

Example: 女の人 は ラジオ を 聞いて います。The

                                    woman is listening to the radio.

      音楽 が 好き です。(She) likes music.

      ラジオ を 聞いて いる 女 の 人 は 音楽

      が 好き です。The woman who is listening to the radio 

                                       likes music.

一.     先生 は てがみ を 書いて います。 やさしい です。

 

二.     むし(Bug)は ごはん を 食べて います。げんき です。

 

三.     学生は 青い くつを はいて います。田中さん です。

 

 

四.     魚(さかな)は およいで います。魚 は 赤い です。

 

C.  Handout – Reading handwritten Japanese – You may not be able to understand everything, but write down whatever you do understand.  (Posted on Google Classroom on this date)


宿題はありません。

Explaining, modifying nouns (adjctives, dependent clauses)

September 14, 2021 – Tuesday

令和3914日  火曜日

              NOTICE: 

きょうしつ で けいたい でんわ を つかって は ダメ ですよ

 

A.  ワームあプ  どうし Verbs X日本語で、1X英語で

けっこん して いる    To be married

かぶる                           To wear  (Hat

すんで いる                          To reside

きる(Gr.2)                       To wear above the waist

はく                                       To wear below the waist

B.   Explaining/modifying nouns  めいし

下の日本語を英語で書いて下さい

   学生 は かわいい です。

   かわいい 学生 です。

   ナオミさん は せ が 高い です。

   せ が 高い 人 は ナオミさん です。

    友達 は 本ゃ(Bookstore))に つとめて います。

       本や に つとめて いる 人 は 友達 です。

   学生 は オーク・パーク に すんで います。

   オーク・パーク に すんで いる 人 は 学生 です。