Thursday, January 23, 2020

January 24, 2020


Japanese 3-4


Nakama  Chapter 7 dialogue activity  (7th period in room 339)
Students may have the whole period to work on this, QUIETLY, in pairs. January 24, 2020 – Hand a copy of this handout to each student.

Nihon no ryuu-gakusei exchange student and OPRF gakusei meet for the first time. They introduce themselves to each other. They talk about what interests them, especially school, hobbies, sports, music, and foods.
Students must use as many as possible of the combined kanji expressions and vocabulary from Nakama Chapter 7.  Students should use the following grammatical forms:
Dictionary forms of verbs plus relational particle no when talking about things they like to do.
Comparative expressions:  no hou gayori
Superlative expressions: no naka dega ichi-ban  --- desu.
De – by means of

Dialogue must be two pages (typed, if possible) in Japanese, with えい語 English translation.  Please double space.

Use ONLY the vocabulary in Nakama, and as much of the vocabulary in Nakama Chapter 7 as possible.  In addition:  
1) No alcohol, drug or gang references,
2) No violence,
3) Nothing mean about anyone in OPRF;

Scripts and oral performances (memorized as much as possible) are  due on, Tuesday, January 28th or Wednesday, January 29th, 2020.

宿題 会話 電話 電車 勉強 金魚 肉 英語



Japanese 5-6

Nakama.Ch.9. Story and Dialogue
ものがたり と 会話(かいわ)
Tenses – ――ました、――ませんでした、――ませんか、――ましょう(か),
                                                                     (won’t you?)    (shall we?) 
also plain past for the narrative portions ――た、――なかった。
                   Verb-stem に traveling verb (行く、来る、帰る)
_________________________________
むかし むかし (Once upon a time)、オズ の 国(くに country)が あった。
赤い猫 と 青い 犬 は オズ に すんで いた。
友達 だった。
いっしょ に 食べる の が 好き だった。

ある日(One day)猫 は 「レストラン に 行きません か。」と 言った。
                                                                                                                      Said
_________________________________
犬:            いい です ね。     エメラルド・シティ に 行きましょう か。
猫:    ええ、行きましょう。     まほう(magic) レストラン や さる(monkey)
                レストラン  や  ライオン レストラン は おいしい です。どれ が 
                    一番 好き です か。
犬:            そう です ね。    じつ は まほう が こわい です。
                   そして ライオン の 食べもの は 高い です。さる 
     レストラン で 何か 食べません か。
猫:            はい。  さる レストラン に 行きましょう。新しい です。

いっしょ に 犬 と 猫 は 車 で さる レストラン  に 食べ に 行った。 一時 に さる レストラン に はいった。 ウェイター は 緑 の 馬(うま horse) だった。
馬:            ごちゅうもん はーーー
犬:            私 は ステーキ に します。  それから ケーキ を 食べます。
猫:            じゃ、 魚 を おねがい します。 ミルク も 飲みます。    

しつもん:
Answer in ( maybe 6) correct Japanese sentences.
See pages 280 and 289 in Nakama.
   犬 は 何 を 食べた の?
   猫 は 何 を ちゅうもん した の?



January 23, 2020 -- Thursday

令和二年一月二十三日         
 木曜日  
木=もく=き=Tree, wood material     




Japanese 3-4

Students took a kanji and writing test for Nakama Chapter 7.


宿題   しゅくだい   Homework

Write 2 paragraphs, 4 sentences each (on a separate piece of paper) about the development of hiragana as explained in the article handed out,
"Thirteen Facts You Didn't Know About the Japanese Alphabet."

  
                                                           
Jpn 5-6  


ワームアップ (See Chapter 9 漢字のシート and Nakama Ch. 9, 295,296 ページ)
A.  漢字を三かい、英語を一かい書く

白い

黒い




B.  If you add to a question word, it becomes an indefinite pronoun (which does not refer to any particular person or thing).  With that in mind, can you 英語で 書く the following questions and answers?  You don't usually need relational particles  は、も、が、を、 に(For time when using an indefinite pronoun.

Example:    あした どこか に 出かけます か。ええ、プール に 出かける。
Will you go out (to) somewhere tomorrow? Yeah, I’ll go to the pool.

来週 どこか に パーティー が ある の? 高校 に ある。
Next week, will there be a party someplace?
There will be one at the high school


今日(きょう)だれか(さん)あそび に 来る の? 友達 が 
あそび に 来る。
Today will someone come visit?  A friend will come visit.

(Note:  あそび に 行く、あそび に 来る  both mean “to visit”) 



いつか 宿題 を します か。 いいえ、ぜんぜん しません。
Will you do the homework sometime?  No, I won't do it at all.


スーパー に なにか 買い に 行く の? ミルク を 買い に 行く。
Will you go to the supermarket to buy something?  I will go to buy milk.



犬、猫、漢字、一番、忙しい、色、色々な、赤い、赤、青い、青、白い、白、黒い、黒、黄色い、黄色、緑



Explanation on the board about how to invite someone to co something:

ーーません か。  Won't you (would you like to) do something?
ーーない か


ーーましょう    Let’s
ーーましょう か  Shall we?




宿題    しゅくだい    Homework

Write 5 pairs of sentences using the invitation forms above.
Example:

うた を うたいません か。 Won't you (would you like to) sing a song?
うた を うたいましょう か。 Shall we sing a song?

January 22, 2020 -- Wednesday


Presentation in  the auditorium by organizations that sponsor foreign travel for students:

Rotary
American Field Service
CIEE -- Council for International Educational Exchangges
The Road Less Traveled

Tuesday, January 21, 2020

January 21, 2020 -- Tuesday


令和2121           火曜日  火=か=ひ=Fire      
                                                            
Jpn 3-4                   ワームアップ 
   
日本語で書く。 

Write each of the short phrases below in 漢字 kanji and hiragana.  Then write each phrase again.  Use the plain present forms of verbs, affirmative (dictionary form) and  plain negative.   Use Nakama Ch. 6 and 7 kanji sheets, if necessary, but try to write them from memory.   Kanji test on Thursday.

Example:   To speak Japanese    日本語を話す Doesn’t hear 聞かない

To go to school               ______________          ________________
     学校に行く
Small train                          ______________          ________________ 
     小さい電車               
To take photos               ______________          ________________  
     写真をとる              
Doesn’t eat meat             ______________          ________________   
     肉を食べない             
Expensive electricity     ______________          ________________   
     たかい電(気)
To buy fish                       ______________          ________________
     魚を買う
Doesn’t do homework   _______________        ________________
     宿題をしない
To study English           ______________          ________________  
     英語を勉強する              
Small phone                      ______________          ________________ 
     小さい電話               
To see a movie                 ______________          ________________  
     映画を見る              
Big car                                 ______________          ________________ 
     大きい車   


Hiragana re     れ   do not confuse with wa       or so 



Tomorrow: go to the auditorium and sit near the front for a presentation on ways to travel to Japan (and other countries)


Test on Chapter 7 on Thursday

                      
                                                                  
Jpn 5-6  ワームアップ 

(See Chapter 9 漢字のシート and Nakama Ch. 9)

Note the plain past verbs and adjectives, affirmative and negative.

英語で書く

新聞 は 白くて黒かった。(And” between adjectives is くて)

The newspaper was white and black.


学生 の 好きな 色 は 赤 と 青 だった。

The student's liked colors were red and blue.

時々 猫 と 犬 は 緑 の やさい を 食べなかった。

 Sometimes the cat and dog did not eat the green vegetables.

おいしい お茶 は 黄色く なかった。

The delicious green tea was not yellow.


忙しい 高校 の 先生 は 色々な 漢字 を たくさん 書いた。

The busy high school teacher wrote a lot of various kanji.



一番 きれいな 人々 は ムービースター じゃ なかった。

The prettiest people were not movie stars.



すしバー の お醤油(しょうゆSoy sauce)の なまえ は 「紫」 だった。

The name of the sushi bar's soy sauce was "murasaki."




Kanji list: 

犬、猫、漢字、一番、忙しい、色、色々な、赤い、赤、青い、青、白い、白、黒い、黒、黄色い、黄色、緑


Tomorrow: go to the auditorium and sit near the front for a presentation on ways to travel to Japan (and other countries)



宿題  しゅくだい  Homework

Study the special expressions for phone converstions on pages 308-309 of Nakama.

January 17, 2020 -- Friday
令和二年一月十七日 金曜日 金=きん=かね=Money, gold,metal   


                                                                        
Jpn 3-4                   ワームアップ 
   
日本語で書く。 Write the underlined words in 漢字 kanji.

I am a vegetarian (菜食主義者 さいしょくしゅぎしゃ Or ベジタリアン), therefore I don’t like to eat meat.

The park is pretty, therefore I like to take photos at the park.

The student likes to study, but doesn’t like to do homework.

The teacher prefers homework to study(ing). (In other words, “likes homework better than studying.”)

(My) friend likes to buy sweaters at the department store. (See page  242 in Nakama)

Sensei doesn’t like to do shopping.  (kanji for “buy” plus もの)


写真  学生               学校       勉強          宿題 買  先生  友達


宿題   しゅくだい   Homework

Test on Chapter 7 kanji will be next week, probably 木曜日

勉強、勉強、べんきょう して 下さい


Worksheet:

Write the verbs in both polite and casual forms
1.To play
2.To swim
3.To take photos
4.To sing

Write in casual formUse kanji.
1. I go to park on Saturday.
2. I always eat breakfast.
3. I listen to music at home.
4. I sometimes drink tea.
5. I watch movies with my friend.






                                                                    
Jpn 5-6 

ワームアップ (See p. 289 in Nakama)

英語で書く。The main verb is underlined.  Yes, you can us active verbs (in addition to traveling verbs), in sentences expressing the idea of “in order to,” that is, [Verb-stem ni + final verb]  Use 漢字かんじ for the words in italics.

I will go-home to make hors d’oeuvres.

The student came to the coffee shop to drink (green) tea and black tea.

My mother bought meat to make pork cutlets.

My friend used vegetables to make a mixed salad.

The Californians ( カリフォルニア人 ) picked (took) oranges to make orange juice.






After the warm-up, let’s look together at the menu on page 289 and then read about phone calls on pp. 308 and 309.



宿題   しゅくだい   Homework

Read pages 308 and 309, phone calls


Thursday, January 16, 2020

January 16, 2020 -- Thursday

令和2116日  木曜日  木=もく=き=Tree, wood material                                                                   
Jpn 3-4                   ワームアップ   Jpn 5-6

Here are 2 Japanese Buddhist proverbsBoth are, in part, about gratitude in ordinary circumstances, even if those circumstances are sometimes painful or difficult.  (Other religious traditions teach this as well.)  Choose one, write it as carefully and beautifully as you can at the top of the page I will give you, and then write down four things you are grateful for, and the reasons for that gratitude (in 
complete 英語の sentences).  Skip lines!

道 は その日 その日 の 生活 の 中 に ある。
みち          ひ    ひ   せいかつ    なか
The Way exists inside our everyday lives.

日々是好日    
にち にち これ こう じつ
Every day is a good day.


Shared elements, and sounds, in kanji
Article:  https://www.nippon.com/en/japan-topics/b05607/shared-sounds-kanji%E2%80%99s-patterns-of-pronunciation.html#.Xh_yxEjyBWE.gmail


               えいご  英語 の 英    
               えい が 映画 の 映    
               おう 
                Doesn’t have the same sound, alas, though it
                   shares an element with the other two.) 
    中央  ちゅうおう の おう  

                   Meaning center, central


Jpn 3-4     

宿題   しゅくだい   Homework

Complete handout from class, the one about preferences.

日本語でAnswer を 書いて 下さい。Use  のほうが And より

1.あさごはん を  たべます。
  たまご と、 シリアル と、 どちら の ほう が 
  すき です か。

2.ひるごはん を 食べます。
  サンドイッチと、ピザと、どちら の ほう が 
  すき です か。

3.ばんごはん を 食べます。
  とり肉と、ぎゅう肉と、どちら の ほう が 
  すき です か。




Jpn 5-6宿題    しゅくだい   Homework

(Students had trouble with Exercise A on page 294 of Nakama)

日本語で下 の Sentences 書きます。The main verb of each sentence is underlined.

Purpose:    Verb stem  ni   Traveling Verb

I came to Oak Park to play in the park.

I will go to Paris to sing.

Sensei went to the library to read books.

Sivan went to the big building to dance.  (ダンスをする)

Mother and Father returned-home to make/cook Chinese food.