September 21, 2015 -- Monday
平成二十七年九月二十一日 -- 月曜日
Warm-up=Dictation
Sutekina DOITSU no tatemono wa hikukatta desu.
Osushi wa mazukatta desu.
Aoi koukou wa hiroku arimasen.
HANSAMUna IGIRISUjin wa SAKKAA ga jouzu deshita.
Nihon no hata (flag) wa ookikatta desu.
Students took turns writing the sentences on the board.
すてきな ドイツ の たてもの は ひくかった です。
おすし は まずかった です。
あおい こう校 は ひろく ありません。
ハンサムな イギリス人 は サッカー が じょうず でした。
日本 の はた は 大きかった です。
Translations.
The attractive German building was low/short.
The sushi was yucky-tasting.
The blue high school is not spacious.
The handsome English person was skillful/good at soccer.
The Japanese flag was big.
宿題 しゅくだい
Make sure to finish the homework assignments (Kimono handout and grid from page 146 of Nakama) from yesterday and bring them to class tomorrow.
Monday, September 21, 2015
Friday, September 18, 2015
September 18, 2015 -- Friday
平成二十七年九月二十八日 -- 金曜日
Warm-up: 3 X かんじ で
① Time interval (or space)
② Week
③ O'clock/time
④ Fire
⑤ I, me
Nakama, pages 171, 172, 173
Handout on adjective conjugations:
平成二十七年九月二十八日 -- 金曜日
Warm-up: 3 X かんじ で
① Time interval (or space)
② Week
③ O'clock/time
④ Fire
⑤ I, me
Nakama, pages 171, 172, 173
Handout on adjective conjugations:
Adjective Conjugations
い けいようし Neutral polite forms
(in
sentence-final position)
おいしい です おいしく ありません
おいしかった です おいしく ありませんでした
いい です よく ありません
よかった です よく ありませんでした
な けいようし Neutral polite forms
(in sentence-final position – but na なadjectives
end with na な
when they
appear before the noun rather than desu です.)
すてき です すてき じゃ ありません
すてき でした すてき じゃ ありませんでした
Some いadjectives Some
な adjectives
すごい、小さい、おもしろい、黒い 好き(な)、じょうず(な)
わるい、楽しい、新しい、古い へん(な)、いや(な)
青い、まずい、おいしい、かわいい、 ゆうめい(な)、ハンサム(な)
ひろい、せまい、うつくしい、いい、 りっぱ(な)、きれい(な)
高い、ひくい、大きい、白い、黒い へた(な)、きらい(な)
Can you think of others? Can
you think of others?
Handouts:
Pages 102 、 110 Kimono text (from Kimono)
Page 146 Nakama (top of page)
宿題 しゅくだい
Finish handouts for homework
Thursday, September 17, 2015
September 17, 2015 -- Thursday
平成二十七年九月十七日 -- 木曜日
Warm-up
平成二十七年九月十七日 -- 木曜日
Warm-up
________________________
なまえ と みょうじ
平成27年9月17日
Write, 3
times, each of the following えいご English expressions in 日本語 Japanese, using as manyかんじ kanji as possible, plus any ひらがなhiragana
necessary.
かんじ On Board
週 間 曜 鳥
Class activities:
Review the story about Hello Kitty and Godzilla on Friday (past tense ました、ませんでした)
Page 132 in Nakama -- Discuss daily activities of Hello Kitty and Godzilla (ます、ません)
宿題 しゅくだい
For 7th period, write 6 sentences about Hello Kitty's daily schedule。
For 8th period, write 6 sentences about Gojira's daily schedule。
Sentence structure:
まい日 の __時 に ___ は
{Destination に Traveling Verb (いきます、Etc.)
{Direct Object を Active Verb (みます、たべます、Etc.)
Wednesday, September 16, 2015
September 16, 2015 -- Wednesday
平成二十七年九月十六日 -- 水曜日
もののけ姫 (もののけ ひめ)Princess Mononoke
Beginning to ~ 3000, Ashitaka arrives at Iron Village
平成二十七年九月十六日 -- 水曜日
もののけ姫 (もののけ ひめ)Princess Mononoke
Beginning to ~ 3000, Ashitaka arrives at Iron Village
___________
なまえ と みょうじ
日本 の えいが
1.
Write
down 日本ご の words that you understand
2.
Write
5 日本語 の sentences about the movie that are true to the “facts”
of the movie. Use 5 DIFFERENT verbs どうし
3.
Hand
in the notes and the sentences tomorrow.
宿題 しゅくだい
Finish above assignment
Tuesday, September 15, 2015
September 15, 2015 -- Tuesday
平成二十七年九月十五日 -- 火曜日
Warm-up:
3 X hiragana de
ikimasu goes
kimasu comes
kaimono shimasu does shopping (shops)
benkyou shimasu does studying (studies)
kanji handout
平成二十七年九月十五日 -- 火曜日
Warm-up:
3 X hiragana de
ikimasu goes
kimasu comes
kaimono shimasu does shopping (shops)
benkyou shimasu does studying (studies)
kanji handout
Review Kanji 4
私
7 strokes Taught in grade
6
火
strokes Taught in grade
1
Radical: 火 Parts: 火
Radical: 火 Parts: 火
Readings
時
10 strokes Taught
in grade 2
Readings
間
(“The
sun appears in the SPACE between the
sides of the gate 門 , at
INTERVALs”)
Readings
週
10, 11 strokes Taught in grade
2
Sentence Structure Handout
Sentence Patterns:
Traveling Verb Pattern
Sentences
Subject HA/WA
Destination NI Means-of-Transport DE
Traveling Verb
Existence Verb Pattern
Sentences
Place NO Position NI Subject GA
arimasu/imasu.
Active Verb Pattern
Sentences
Subject HA/WA (or sometimes GA) Place DE
Direct Object WO Active-Verb
Wa/ga pattern sentences
Subject HA/WA
Thing (like a direct object) GA
Adjective Desu
TPRS story
1. Big Godzilla and small Hello Kitty were friends.
2. On Friday, Hello Kitty went to Godzilla's house.
3. Godzilla and Hello Kitty played tennis.
4. (They) listened to the radio.
5. After that, they went to a pizza restaurant.
6. They ate pizza at the restaurant.
7. Hello Kitty drank orange juice.
8. Godzilla drank Sprite. スプライト
9. After that, Hello Kitty and Godzilla went to the mall. モール
10. Kitty did panda shopping.
11. Godzilla did balloon ふうせん shopping.
12. After that (they) went to Godzilla's house.
13. They studied at Godzilla's house.
14. Godzilla and Hello Kitty were good students.
宿題 しゅくだい
Write the above sentences in , following the patterns in the grammar handout distributed today. Remember Kimmel's First Law of Japanese Grammar: 3(The Verb Comes Last).
TPRS story
1. Big Godzilla and small Hello Kitty were friends.
2. On Friday, Hello Kitty went to Godzilla's house.
3. Godzilla and Hello Kitty played tennis.
4. (They) listened to the radio.
5. After that, they went to a pizza restaurant.
6. They ate pizza at the restaurant.
7. Hello Kitty drank orange juice.
8. Godzilla drank Sprite. スプライト
9. After that, Hello Kitty and Godzilla went to the mall. モール
10. Kitty did panda shopping.
11. Godzilla did balloon ふうせん shopping.
12. After that (they) went to Godzilla's house.
13. They studied at Godzilla's house.
14. Godzilla and Hello Kitty were good students.
宿題 しゅくだい
Write the above sentences in , following the patterns in the grammar handout distributed today. Remember Kimmel's First Law of Japanese Grammar: 3(The Verb Comes Last).
September
14, 2015 -- Monday
平成二十七年九月十四日 -- 月曜日
Directions
for students:
1. Write a 4 paragraphえいご summary of the article about the
recent floods in Japan . http://www.japantimes.co.jp/ news/2015/09/10/national/ tochigi-told-brace- immediately-typhoon-deluge/#. VfHHhhFVhBc
2.
Translate the following 日本語 dialogue sentences into えいご。Use a separate piece of paper. The speakers are Nakayama and Kawada.
3. Hand in both the summary and the
translation to today’s substitute teacher.
Don’t forget your name and your class-number.
1 中山(なかやま):この イタリア の レストラン は なに が おいしい です か。
2 川田(かわだ):ピザ は おいしい です。
3 中山:スパゲッティ は おいしく ありません。
4 川田:あら!
5 中山:インド の レストラン の いきます か。
6 川田:はい、いきます。
7 中山:ひろい レストラン です か。
8 川田:いいえ、 せまい レストラン です。
9 中山:私 は カレー・ライス が 大すき です。
Thursday, September 10, 2015
September 10, 2015 -- Thursday
平成二十七年九月十日 -- 木曜日
Warm-up: Dictation Sentences
ハンサムな 先生 は 大きい 本 を よみます。
ふるい こう校 は ひろい です。
あかい くつ は あたらしく ありません。
私 は ゆうめいな えいが が きらい でした。
平成二十七年九月十日 -- 木曜日
Warm-up: Dictation Sentences
ハンサムな 先生 は 大きい 本 を よみます。
ふるい こう校 は ひろい です。
あかい くつ は あたらしく ありません。
私 は ゆうめいな えいが が きらい でした。
Handout:
けいようし の リスト――Adjective List Nakama Ch. 3, 4
Make sure
that you know the meanings of all these adjectives. Write a noun that could be described by each
adjective. Are there any other
adjectives that I should have included?
い Or
“True” けいようし
ひろい せまい
くらい あかるい
わるい いい (よい)
大きい(おおきい) 小さい(ちいさい)
あたらしい ふるい
あかい あおい
きいろい ちゃいろい
くろい しろい
きたない うるさい
おいしい まずい
たかい
な けいようし Or
“Adjectival Nouns”
きれい(な)
しずか(な)
すき(な) きらい(な)
すてき(な) ハンサム(な)
ゆうめい(な) りっぱ(な)
へん(な) いや(な)
の “けいようし” Nouns
used as adjectives,
but with
の
ピンク(の) みどり(の)
むらさき(の) グレー(の)
宿題 しゅくだい
Choose a
famous person and write 6 sentences about him or her, using a different
adjective at the end of each sentence, with です. Three sentences must be affirmative, and
three negative.
Examples:
ゴジラ は 大きい です。
ゴジラ は 小さく ありません。
ゴジラ は ふるい です。
ゴジラ は きれい じゃ ありません。
ゴジラ は へん です。
しずか じゃ ありません
Subscribe to:
Posts (Atom)