Monday, September 21, 2015

September 21, 2015 -- Monday
平成二十七年九月二十一日 -- 月曜日

Warm-up=Dictation
Sutekina DOITSU no tatemono wa hikukatta desu.
Osushi wa mazukatta desu.
Aoi koukou wa hiroku arimasen.
HANSAMUna  IGIRISUjin wa SAKKAA ga jouzu deshita.
Nihon no hata (flag) wa ookikatta desu.


Students took turns writing the sentences on the board.
すてきな ドイツ の たてもの は ひくかった です。
おすし は まずかった です。
あおい こう校 は ひろく ありません。
ハンサムな イギリス人 は サッカー が じょうず でした。
日本 の はた は 大きかった です。

Translations.
The attractive German building was low/short.
The sushi was yucky-tasting.
The blue high school is not spacious.
The handsome English person was skillful/good at soccer.
The Japanese flag was big.

宿題 しゅくだい
Make sure to finish the homework assignments (Kimono handout and grid from page 146 of Nakama) from yesterday and bring them to class tomorrow.



Friday, September 18, 2015

September 18, 2015 -- Friday
平成二十七年九月二十八日 -- 金曜日




Warm-up:  3 X かんじ  で
① Time interval (or space)
② Week
③ O'clock/time
④ Fire
⑤ I, me




Nakama, pages 171, 172, 173


Handout on adjective conjugations:


Adjective Conjugations



い けいようし Neutral polite forms


                                (in sentence-final position)
 


おいしい です                                 おいしく ありません


おいしかった です                            おいしく ありませんでした


 


い です                                             よく ありません


よかった です                                     よく ありませんでした


 




な けいようし Neutral polite forms


                                (in sentence-final position – but na adjectives end with na


                                    when they appear before the noun rather than desu です.)




すてき です                                         すてき じゃ ありません


すてき でした                                     すてき じゃ ありませんでした




Some adjectives                                                     Some adjectives




すごい、小さい、おもしろい、黒い                    好き(な)、じょうず(な)


わるい、楽しい、新しい、古い                            へん(な)、いや(な)


青い、まずい、おいしい、かわいい、                ゆうめい(な)、ハンサム(な)


ひろい、せまい、うつくしい、いい、                りっぱ(な)、きれい(な)


高い、ひくい、大きい、白い、黒い                    へた(な)、きらい(な)


Can you think of others?                                            Can you think of others?


Handouts:
Pages 102 、 110 Kimono text (from Kimono)
Page 146 Nakama (top of page)




宿題  しゅくだい
Finish handouts for homework

Thursday, September 17, 2015

September 17, 2015 -- Thursday
平成二十七年九月十七日 -- 木曜日






Warm-up

________________________    
なまえ と みょうじ

平成27917

Write, 3 times, each of the following えいご English expressions in 日本語 Japanese, using as manyかんじ kanji as possible, plus any ひらがなhiragana necessary.

かんじ  On  Board
週     間     曜    鳥 

Class activities:
Review the story about Hello Kitty and Godzilla on Friday (past tense ました、ませんでした)
Page 132 in Nakama -- Discuss daily activities of Hello Kitty and Godzilla (ます、ません)   

宿題  しゅくだい
For 7th period, write 6 sentences about Hello Kitty's daily schedule。
For 8th period, write 6 sentences about Gojira's daily schedule。
Sentence structure:
まい日 の __時 に ___ は
{Destination に Traveling Verb (いきます、Etc.)
{Direct Object を Active Verb (みます、たべます、Etc.)



Wednesday, September 16, 2015

September 16, 2015 -- Wednesday
平成二十七年九月十六日 -- 水曜日



もののけ姫 (もののけ ひめ)Princess Mononoke
Beginning to  ~ 3000, Ashitaka arrives at Iron Village

___________
なまえ と みょうじ

日本 の えいが
1.            Write down 日本ご の words that you understand
2.            Write 5 日本語 の sentences  about the movie that are true to the “facts” of the movie.  Use 5 DIFFERENT verbs  どうし

3.            Hand in the notes and the sentences tomorrow.



宿題 しゅくだい
Finish above assignment

Tuesday, September 15, 2015

September 15, 2015 -- Tuesday
平成二十七年九月十五日 -- 火曜日

Warm-up:
3 X  hiragana de
ikimasu  goes
kimasu         comes
kaimono shimasu     does shopping  (shops)
benkyou  shimasu    does studying  (studies)


kanji handout


Review  Kanji   4


I, me, private         わたし、シ       (“I am a branched tree plus katakana mu”)




7 strokes     Taught in grade 6


Radical: 禾         Parts: 




Fire     (Tuesday)      カ、ひ     (person in the FIRE with flames to left and right)

 strokes       Taught in grade 1
Radical:         Parts: 

Readings


Japanese kun:  - -      Japanese on: 



Time  ジ  とき   (the sun tells TIME when it goes over the temple 寺)

10 strokes       Taught in grade 2


Radical: 日        Parts: 


Readings


Japanese kun: とき -どき
Japanese on: 

Japanese names: と、 
とぎ



  (“The sun   appears in the SPACE between the sides of the gate 門 , at INTERVALs”)

Interval,  space     カン    あいだ

12 strokes   Taught in grade 2
Radical: 門       Parts: 

Readings


Japanese kun: あい あいだ     
Japanese on: カン ケン



Week                            シュウ   (dirt/earth  土  over entrance 口, with  progress radical through the WEEK)

10, 11 strokes       Taught in grade 2


Radical:                  Parts: 




Sentence Structure Handout



Sentence Patterns:


Traveling Verb Pattern Sentences
Subject  HA/WA   Destination  NI   Means-of-Transport   DE   Traveling Verb
Existence Verb Pattern Sentences
Place NO Position NI Subject GA arimasu/imasu.
Active Verb Pattern Sentences
Subject HA/WA (or sometimes GA)  Place DE  Direct Object WO  Active-Verb    
Wa/ga pattern sentences
Subject  HA/WA    Thing  (like a direct object)  GA   Adjective    Desu

TPRS story
1.  Big Godzilla and small Hello Kitty were friends.
2. On Friday, Hello Kitty went to Godzilla's house.
3. Godzilla and Hello Kitty played tennis.
4. (They) listened to the radio.
5. After that, they went to a pizza restaurant.
6. They ate pizza at the restaurant.
7. Hello Kitty drank orange juice.
8. Godzilla drank Sprite.  スプライト
9.  After that, Hello Kitty and Godzilla went to the mall.  モール
10. Kitty did panda shopping.
11. Godzilla did balloon ふうせん shopping.
12. After that (they) went to Godzilla's house.
13.  They studied at Godzilla's house.
14.  Godzilla and Hello Kitty were good students.

宿題 しゅくだい
Write the above sentences in     ,  following the patterns in the grammar handout distributed today.  Remember Kimmel's First Law of Japanese Grammar:  3(The Verb Comes Last).










September 14, 2015 -- Monday
平成二十七年九月十四日 -- 月曜日

Directions for students:

1.     Write a 4 paragraphえいご  summary of the article about the recent floods in Japan  http://www.japantimes.co.jp/news/2015/09/10/national/tochigi-told-brace-immediately-typhoon-deluge/#.VfHHhhFVhBc
2.     
Translate the following 日本語  dialogue sentences into えいご。Use a separate piece of paper.  The speakers are Nakayama and Kawada.
3.     Hand in both the summary and the translation to today’s substitute teacher.  Don’t forget your name and your class-number.

中山(なかやま):この イタリア の レストラン は なに が おいしい です か。
川田(かわだ):ピザ は おいしい です。
中山:スパゲッティ は おいしく ありません。
川田:あら!
中山:インド の レストラン の いきます か。
川田:はい、いきます。
中山:ひろい レストラン です か。
川田:いいえ、 せまい レストラン です。
中山:私 は カレー・ライス が 大すき です。
10   川田:私 も  大すき です。




Thursday, September 10, 2015

September 10, 2015 -- Thursday
平成二十七年九月十日 -- 木曜日

Warm-up: Dictation Sentences
ハンサムな 先生 は 大きい 本 を よみます。
ふるい こう校 は ひろい です。
あかい くつ は あたらしく ありません。
私 は ゆうめいな えいが が きらい でした。


Handout:
けいようし の リスト――Adjective List  Nakama Ch. 3, 4
Make sure that you know the meanings of all these adjectives.  Write a noun that could be described by each adjective.  Are there any other adjectives that I should have included?

い Or  “True”  けいようし
ひろい                                            せまい
くらい                                            あかるい
わるい                                            いい (よい)
大きい(おおきい)                  小さい(ちいさい)
あたらしい                                    ふるい
あかい                                            あおい
きいろい                                        ちゃいろい
くろい                                            しろい
きたない                                        うるさい
おいしい                                        まずい
たかい

な けいようし Or  “Adjectival Nouns”
きれい(な)
しずか(な)
すき(な)                                    きらい(な)
すてき(な)                               ハンサム(な)
ゆうめい(な)                           りっぱ(な)
へん(な)                                    いや(な)

の “けいようし” Nouns  used  as  adjectives, but  with 
ピンク(の)                               みどり(の)

むらさき(の)                           グレー(の)


宿題 しゅくだい
Choose a famous person and write 6 sentences about him or her, using a different adjective at the end of each sentence, with です.  Three sentences must be affirmative, and three negative. 
Examples:
            ゴジラ は 大きい です。
            ゴジラ は 小さく ありません。
            ゴジラ は ふるい です。
            ゴジラ は きれい じゃ ありません。
            ゴジラ は へん です。
            しずか じゃ ありません