Friday, September 13, 2013

September 12, 2013 -- Thursday
平成二十五年九月十二日 -- 木曜日


Classroom activities

I. Pages 132-3 in Nakama, Section B only

Write numbers 1-99 in kanji.

Then, in note section, numbers 1-5

1. last 4 digits of student ID number in kanji (not social security number)

3. write OPRF HS phone number in kanji -- 708-383-0700
       ZERO (or rei or maru, for zero) is written in kanji in a circle, not an oval



II. Continue GOJIRA ゴジラ  story

Gojira came from RAGOS-shima ラゴスしま から きました
HARO.KITI  ハローキティ came from Akihabara あきはばら , in Tokyo とうきょう の
They met in Tijuana メキシコ の ティフアナ. 
Then Gojira went to the Bahamas  バハマ.
He ran はしりました from the Bahamas to New York, and Hello Kitty traveled by plane (hikouki ひこうき で)
Yesterday じゅびy  Gojira ate New York ニューヨーク を 食べました.
Then he and Hello Kitty went to Chicago シカゴ.
In Chicago, Gojira got up at 7 o-clock.
He will buy earphones イアーフォン at Radio Shack. ラジオ・シャック
Hello Kitty will go to Macy's and buy clothing  ようふく (youfuku)
Tomorrow あした Hello Kitty will see a Brad Pitt movie.
Gojira will listen to Death Metal music デス・メタル の おんがく with earphones.
Gojira will drink Lake Michigan  ミシガンこ を 飲みます。


Hevannli, Jack (ガミ), and Nick (アフロ) made real efforts to tell the story in Japanese, when called upon to do so.

ノート:でもニックくんは何も書きませんでした。エドワードも難しかったです。

Thursday, September 12, 2013

September 11, 2013 -- Wednesday
平成二十五年九月十一日 -- 水曜日


After the usual opening with greeting, verbs, and numbers (counting by "6" was one adaptation), students worked on reading and writing kanji numbers in practical contexts, as prices on items that are commonly bought in stores.  This took some time. The price of a pencil, for example, was 十五円 (15 yen) on the handout.  In response to a question by Riley, Sensei wrote on the board "one hundred million," いち おく、一億.


New kanji were written on the board:

のみます の       たべます の 食 
Students practiced writing each one at least 10 times.


Subsequently, the class continued to consider and add to the communal story about ゴジラ.  With this story the class is practicing verb tenses, past and non-past.

                                    ゴジラ

きのう            きょう         あした

-ました         -ます、-ました      -ます

ニューヨーク        七時半におきました。
を食べました        シカゴ
             イアーホンをかいます   デス・メタルの
                         おんがく を
                         ミシガンこ を
                         のみます

A new character is ハローキティ。 ハローキティ は ともだち です か。ガルフフレンド ですか。

Wednesday, September 11, 2013

September 10, 2013 -- Tuesday
平成二十五年九月十日 -- 火曜日

Class began with a review test on Nakama, chapter 3 and the katakana.

Students who finished early worked on an assignment written on the board: pages 152-154, answering 日本語 で  the questions in section A.
きょうかしょ を よんで ください。
百五十二ページ から 百五十四ページ に かけて
しつもん A に こたえて ください。


The class began cooperative work on a new, original story about Godzilla, with reference to past, present, and future activities.

                                                        ゴジラ

きのう            きょう         あした

-ました         -ます、-ました      -ます

ニューヨーク        七時半におきました。
を食べました        シカゴ
             イアーホンをかいます   デス・メタルの
                         おんがく を
                         ミシガンこ を
                         のみます

あした の あたらしい 漢字:

食べます --たべます
飲みます --のみます

宿題 Homework:
Nakama, pages 152-154, answering 日本語 で  the questions in section A.

きょうかしょ を よんで ください。
百五十二ページ から 百五十四ページ に かけて
しつもん A に こたえて ください。


        




Monday, September 9, 2013

September 9, 2013 -- Monday
平成二十五年九月九日 --- 月曜日


I.  Students wrote answers to the homework questions on the board:


一. ベッド の 上 に なに が あります か。
       うえ

                           こたえ::カレンダー が あります。

ニ. ねこ は テーブル の 下 に います か。
              した

      こたえ:いいえ、テーブル の 下 に いません。

三. えいご で コード は なん です か。

     こたえ:Cord です。

四. おとこ の 人 は なに を 食べます か。
        ひと
         た
      こたえ:ケーキ を 食べます

五. ドア の まえ に だれ が います か。

     こたえ:おとこ の 人 が います。

六. おとこ の 人 は どの スポーツ が すき です か。
        ひと

      こたえ:テニス が すき です。

七. カレンダー  は なんがつ です か。

     こたえ:八月(はちがつ)です。

八. ゴジラ は どこ です か。

     こたえ:ゴジラ は ほんだな の 中 です。

九. なに が まど の ひだりがわ に あります か。

     こたえ:コンセント が あります。

十. クーラー は テレビ の 下 です か。
                                                          した

     こたえ:いいえ、クーラー は テレビ の 上 です。


II.  Students worked on a handout that taught how to write numbers.  They looked at pages 267, 268, and 269 in the text as they did so.  The numbers were  一、 二、 三、 四、 五、 六、 七、 八、 九、 十、 百、 千、 万、 円(えん the unit of Japanese money)


III.  Students listened to a final dictation, practicing the カタカナ vocabulary and existence/location sentences with nouns of location/position and the verbs of existence, います、あります。


宿題 Homework:
Study for test on Nakama Chapter 3 and カタカナ words.
                 

Friday, September 6, 2013

September 6, 2013 -- Friday
平楽二十五年九月六日 --- 金曜日


After attendance was taken, and after students practiced verbs and numbers while doing ラジオたいそう-like actions, the first activity was distribution of a 2-sided sheet of paper, 11" by 17", with  カタカナ words for drawings for countries and for things in a bedroom.  The students' assignment was to write each word first in ROMAji, and then in actual English.
Example:
シカゴ
shikago
Chicago

Then most of them copied the following 日本語 questions on the board, which every student should answer in complete sentences, 日本語で, based on the picture on the handout.

一. ベッド の 上 に なに が あります か。
       うえ

ニ. ねこ は テーブル の 下 に います か。
              した

三. えいご で コード は なん です か。

四. おとこ の 人 は なに を 食べます か。
        ひと         た

五. ドア の まえ に だれ が います か。

六. おとこ の 人 は どの スポーツ が すき です か。
        ひと

七. カレンダー  は なんがつ です か。

八. ゴジラ は どこ です か。

九. なに が まど の ひだりがわ に あります か。

十. クーラー は テレビ の 下 です か。
                  した


The katakana practice sheet (both sides) and the sentences above constitute review for a test reviewing katakana and the material in Nakama Chapter 3.  Originally scheduled for 月曜日、this test will instead take place on 火曜日。

宿題Homework:
Complete the transliteration and translation of all the カタカナ words on the handout, and answer the 10  しつもん above in complete 日本語 sentences、.


**Note:  Students were invited to guess the meaning of the カタカナ word  ベルモット , but they actually didn't guess; they cheated by using their cell phones to look it up.




Thursday, September 5, 2013

September 4, 2013 -- Wednesday
平成二十五年九月四日

一 1.Cultural discussion -- Japanese baths and bathrooms and toilets, with labels for men's (男)  and women's(女), and how they differ from those items in the U.S. Nakama's 六十四,五ページ


ニ 2.Students looked at examples of colorful カタカナ charts.


三 3.Handout regarding aisatsu at first meeting, and related verbs:

Some related words (in case you are feeling confused):
  
  はじめまして、 How do you do” (spoken only the first time two people meet)

  はじまります,  Begins/starts (intransitive), as in “When does it begin?” 
            なん時 に 始まります か。.

  はじめます、Starts/begins (transitive), as in “He will start the job in August.” 
          八月    しごと を 始めます。

  はじめて、 For the first time, as in “On Monday I will go to Japan for the first time.”

                                    月曜日 に 私 は はじめて 日本 に いきます。


四 4.In order to practice verbs for existence and nouns for furniture and location, each student made a line drawing of a room's floor plan, and then wrote a dialogue which included certain required information 「仲間」という教科書のワークブックの三十一,ニページ:
   a. what kind of room it is (adjective)
   b. whether or not there are windows
   c. what kind of windows they are
   d. what's near the window
   e. what kind of thing is on the right side of the room
   f. what kind of thing is on the left side of the room
   g. what is near the door


五 5.宿題(しゅくだい)Homework:
Complete dialogue about room, above.


{明日キメル先生は休むからシュメデキ先生は教えます。Kimmel Sensei will be absent tomorrow, therefore Schmadeke Sensei will teach.}




Wednesday, September 4, 2013

September 3, 2013 -- Tuesday
平成二十五年九月三日 -- 火曜日

日特(にっとく)for this week is Kamranくん。

Absent:  Virginia, Emanuel, Freya

Students talked about the words for Labor Day in Japanese: ろうどう の 日(ひ)
Then they spoke to partners, asking and telling what they do (did) on Labor Day.
Example:
ろうどう の 日 に エドワード くん は _______。

Quiz on Nakama Chapters 1 and 2 from last week was handed back.

Handout on 漢字 kanji learned last year, for review:

Kanji in Nakama Chapters 1-5 Taught in Japanese 1/ 2
Oak Park River Forest High School
柏公園川森高校      かしわ こうえん かわ もり こうこう
キメル先生                                                                                                                         
Japan!    日本 (にほん)

Days of the week

月曜日   火曜日      水曜日   木曜日 
Moon                    fire                            water                      tree/wood       
Day                       day                             day                           day                

金曜日   土曜日 日曜日
money/gold         earth/dirt        day/sun
day                         day                 day

Time and o’clock

一時 one o’clock                                一時間 one hour
いち じ                        いち じかん

分 ふん、ぶん、ぷん minutes   半   はん  half (past)

    いま now                                     年 とし、ネン

週間 しゅうかん  week 

School and schooling

学生 がくせい student     先生 せんせい   teacher

大学 だいがくcollege/university      ひとperson     私(わたし)I

Geographical/physical features

 やま         かわ              た、だ   き、もく
mountain                      river                                    field (rice field)             tree, wood

Sizes and positions/locations 

きい(おおきい) さい(ちいさい)   (うえ) (した)
large                                 small                           up, above, on    down, below, under
      (なか)in, inside

Homework:
1. write two more sentences on classmates activities on Labor Day.
2. Complete the exercise, based on a reading, on the top of page 82 in Nakama (class had discussed drawing and directions in class).