Friday, October 9, 2015

October 9, 2015 -- Friday
平成二十七年十月九日 -- 金曜日


Word processing in Japanese through Word 2010

Go to the “Start” button
Go to “Control Panel”
Go to “Clock, Language, and Region”
Go to “Region and Language”
Go to “Keyboards and Languages”
Go to “Change Keyboards”
Go to “Add” and add Japanese, keyboard, IME
Click on OK
“EN” icon will appear in lower right hand corner of screen
Click on it and click on “Show Language Bar”
Language bar will then show on upper right corner of screen
Click on Japanese
Then choose “Input Mode,” and you should choose “hiragana” when you want to type in Japanese. 
Leave a space between Japanese words and before and after relational particles.
Click enter, if you want the hiragana word as-is.

If you want a kanji to appear, click the space bar and choose the correct kanji from among the kanji offered.

Type the Godzilla-Hello Kitty story below using Japanese word processing through Word’s Japanese keyboard, Microsoft IME


Big Godzilla and small Hello Kitty were friends. 大きい ゴジラ と 小さい ハローキティー は ともだち でした。

On Friday Godzilla did the laundry and the cleaning.  金曜日 に ゴジラ は せんたく と そうじ を しました。


 After that Hello Kitty came to Godzilla's house. それから ハローキティー は ゴジラ の うち に きました。

Hello Kitty and Godzilla played tennis, but Kitty didn’t like tennis (and) therefore they listened to the radio.    ハロキティー と ゴジラ は テニス を しました が ハロキティー は テニス が すき じゃ ありませんでした から ラジオ を ききました。

The Italian restaurant was delicious so (therefore) they went to the cute Italian restaurant. 
イタリア の レストラン は おいしかった です から かわいい イタリア の レストラン に いきました。

They ate pizza at the restaurant, but they didn’t drink coffee.  ピザ を たべました が コーヒー を のみませんでした。


Hello Kitty drank orange juice.  ハローキティー は オレンジ・ジュース を のみました。

Godzilla drank Sprite.  (スプライト) ゴジラ は スプライト を のみました。

After that, Hello Kitty and Godzilla went to the mall.  (モール) それから ハローキティー と ゴジラ は モール に いきました。

Kitty did panda shopping.  ハローキティー は パンダ の かいもの を しました。

Godzilla did balloon (ふうせん) shopping. 

There was a movie theater in the mall. モール の 中 に えいがかん が ありました。

(They) saw “My Neighbor Totoro.” 「となり の トトロ」 を みました。

After that (they) returned to Godzilla's house. 
それから ゴジラ の うち に かえりました。

They studied at Godzilla's house. ゴジラ の うち で べんきょう{を} しました。

The homework was difficult.  しゅくだい は むずかしかった です。

However, Godzilla and Hello Kitty were good students. でも ゴジラ と ハローキティー は いい がくせい でした。


宿題 しゅくだい
Finish typing the story above and hand it in 月曜日

Thursday, October 8, 2015

October 8, 2015 -- Thursday
平成二十七年十月八日 -- 木曜日

ワーム・アップ
ACTFL questionnaire


Handout about IATJ (Illinois Association of Teachers of Japanese) Poster Contest guidelines -- due November 20th to Kimmel Sensei, who will forward them to the Association.

Nakama Chapter 6 kanji handout, with genkoyoshi (squared paper)  -- write each of  the 5 kanji  exactly 10 times in the squares  ( 50 kanji all together )

行きます  いきます   goes
来ます   きます               comes
帰ります  かえります         returns home
食べます  たべます           eats
飲みます  のみます           drinks


宿題 しゅくだい
Finish the kanji practice above



Wednesday, October 7, 2015

October 7, 2015 -- Wednesday
平成二十七年十月七日 -- 水曜日


Write homework sentences on the board and go over it in class, after individual students wrote on the board.

ゴジラ は せんたく と そうじ を しました。
それから ハロキティー は あろい くるま で いきました。
ハロキティー と ゴジラ は テニス を しました が ハロキティー は テニス が すき じゃ ありませんでした から ラジオ を ききました。
イタリア の レストラン は おいしい です から かわいい イタリア の レストラン に いきました。
ピザ を たべました が コーヒー を のみませんでした。


Lesson for today regarding writing assignments in Japanese:  DO NOT USE GOOGLE TRANSLATE OR ANY OTHER TRANSLATION PROGRAM.  DO NOT USE UPPER CLASSMEN OR NATIVE SPEAKERS.  IF YOU DO, THAT CONSTITUTES PLAIGIARISM AND CAN RESULT IN FAILING THE ASSIGNMENT.



Handout of Japan Times article about Nobel Prize winner, Omura Satoshi.


宿題 しゅくだい
Summary of 3 paragraphs, 4 sentences each -- Omura Nobel Prize winner above

Tuesday, October 6, 2015

October 6, 2015 -- Tuesday
平成二十七年十月六日 -- 火曜日




Warm-up:  do you know what these kanji combinations mean? 2015.10.06

 学生   火山   森   学校   山田 

 中川   大学   先生   年月日

 日本語     週間   お水   お金 

 先週   林   一分   時間   学門   今週


List of unknown vocabulary words on the board from the nouns on pages 195 and 196:
じてんしゃ、てがみ、うんどう{します}、ざっし、しんぶん、でんしゃ、しけん、{ご}りょうしん、くるま{車}、おんがく、らいしゅう、しごと{を します}、せんたく{します}

Nakama Chapter 6 practice sentences—Write on separate paper.
Godzilla did the wash and the cleaning.
After that, Hello Kitty came to Godzilla’s big house by the blue car.
Hello Kitty and Godzilla played tennis, but Kitty didn’t like tennis, therefore they listened to the radio.
Italian restaurants are delicious, so (therefore) they went to the cute Italian restaurant.
They ate pizza, but they didn’t drink coffee.

宿題 しゅくだい
Finish the sentences above。



Monday, October 5, 2015

October 5, 2015 -- Monday
平成二十七年十月五日 -- 月曜日




ワーム・アップ 3 X カタカナ で

郷 に 入って 郷 に 従え

ごう に いって ごう に したがえ


When in the village, follow (the ways of) the village.

  1.  ゴウ ニ イッテ ゴウ ニ シタガエ   
  2.     
  3.  

New counters:
かい  回   Times/repetitions
かげつ か月  Months duration


Pages 178-179 in Nakama
Sample sentences on board --
一日 私 は 一回(いっかい)むすめ に でんわ を かけます。I call my daughter once a day.
一日 に 私 は お水 を のみます。
  I drink water once a day.
一週間 に 私 は おてら に いきます。
  I go to the (Buddhist) temple once a week.
一ヶ月 に 私 は よん回 うんど (を) します。 
  I exercise 4 times a month.


Pages 195-196
Noun vocabulary for Nakama Chapter 6




宿題 しゅくだい
Choose the 10 LEAST familiar and LEAST known from the vocabulary list above and write a 日本語  sentence for each one.









Friday, October 2, 2015

October 2, 2015 -- Friday
平成二十七年十月二日 -- 金曜日

Class went over homework from yesterday:
Exercise A from pp 188-189 of Nakama and page 83 from Nakama Workbook (kara "therefore" and ga "but")


Autumn Haiku   あき の はいく
First line:  5 syllables
Second line:  7 syllables
Third line: 5 syllables

Each full size hiragana is a syllable, as is small tsu.  Small ya, yu, and yo are not syllables

Write 3 haiku 日本語 で,  on unlined paper, each one using at least two of the following 日本語 Japanese words
Maple                            かえで
Ivy                                 つた
Pine                               まつ
Red                                あかい
Yellow                           きいろい
Brown                           ちゃいろい
Red-maple                     もみじ
Mountain                      やま  山
Moon                            つき  月


Add color and appropriate decoration and えい語 English translation.  Must be written on unlined paper, on one side only.


Vocabulary on the board, requested by students:

Color                いろ
Leaf, leaves      は、はっぱ
To fall    おちる
Grass    くさ
To die    しぬ
To die 
 (more polite、more poetic) なくなる
Near, nearby ちかい、ちかく
Wind    かぜ
To change (by itself) かわる
Snow    ゆき


宿題  しゅくだい
Finish the 3-haiku project, above, and hand it in on Monday, 
月曜日


Thursday, October 1, 2015

October 1, 2015 -- Thursday
平成二十七年十月一日 -- 木曜日


Adjectives and conjugations test

Kanji combinations and kanji-hiragana combinations:  

学生 火山 森 学校 山田 中川 大学 先生
 
年月日  日本語  週間 お水 お金 先週 林
 
一分 時間 学門 先生  今週

On the board:
After the test, read pages 187, 188, 189 in Nakama, and do Exercise A on pp. 188 and top of 189

Then do the worksheet handed out after the test (from the Nakama workbook, page 83)


宿題 しゅくだい
Finish the exercise and worksheet above