Monday, May 11, 2015

Target kanji for test on 2015.05.12

Target list for 漢字のテスト kanji test, 2015.05.12

  とも、ユウ  friend
  ダチ、ダツ  arrive, attain, (plural)
    友達 ともだち friend
  おと、オン  sound
  たの(しい)、ガク、ラク enjoyable, comfortable
 音楽 おんがく music
  まえ、ゼン before, in front of
  うし(ろ)、あと、ゴ after, behind
  みぎ、ウ   right
  ひだり、サ left
  はじ(まる)、はじ(める)、シ to begin, to start
               Gr. 1 verb         Gr. 2 verb
  お(わる)、シュウ to end 
                Gr. 1 verb
  あたら(しい)、シン new
          新聞 (しんぶん) newspaper
  ふる(い)、コ old
  いろ、シキ color
       repetition marker
        色々 いろいろ (な)    various, multiple na-adjective
     人々 ひとびと      people
     時々 ときどき      sometimes
  あか、あか(い)、セキ、シャク red 
  あお、あお(い)、セイ、ショウ blue, green
  き、オウ yellow
  黄色い きいろい
  みどり、リョク green
  くろ、くろ(い)、コク black
  黒人 こくじん 
                African-American (or sometimes African) person
        しろ、しろ(い)、ハク  white
  白人 はくじん "Caucasian" or "white" person
  チャ、サ tea
          おちゃ     green tea

  茶色い ちゃいろい    brown (color)
Supplementary
目 (め)  eye
耳 (みみ)    ear

門 (もん)    gate

Friday, May 8, 2015

May 8, 2015 -- Friday
平成二十七年五月八日 -- 金曜日


Warm-up -- ひらがな と 英語 で 書いて 下さい
古い本
新しい犬
右の目
左の耳




Write the following verbs in the dictionary form, the plain negative form, and the te form.  Use hiragana ONLY


                             Dictionary form           plain negative    te form


話します             ______________          ____________     __________        


会います             ______________          ____________     __________        


来ます                 ______________          ____________     __________        


します                 ______________          ____________     __________        


見ます                 ______________          ____________     __________        


きます(wears______________        ____________     __________        


聞きます       ______________          ____________     __________
飲みます            ______________          ____________     __________        



In-class story review

よる の 博物館(はくぶつかん Museum
ここ は はくぶつかん です。This place (here) is a museum.
わに(Crocodile)と かに(Crab) は はくぶつかん に 来ました。
Crocodile and Crab came to the museum.
よる でした。   It was night.
二かい の ドア に はいりました。They entered the second floor door.
門番(もんばん Guard) は 寝て いました。
The guard was sleeping.
はじめ に I-MAX の 映画 を 見 に 行きました。
First of all they went to see the I-MAX movie.
マストドン の 映画 でした。 It was a mastodon movie.
マストドン は とても 古い ぞう(Elephant) です。
Mastodons are very old elephants.
映画 の 後 で わに と かに は 新しい ぞう を 二つ 見ました。
After the movie, Crocodile and Crab saw two new elephants.
ぞう は ダンス して いました。The elephants were dancing.
ぞう の 右 に きょうりゅう (ダイノソー) が いました。
To the right of the elephants was a dinosaur.
きょうりゅう は 新聞(新しい+聞く=Newspaper) 読んで いました。
              しんぶん    Dinosaur was reading a newspaper.
わに と かに は 一かい に 行きました。
Crocodile and Crab went to the first floor.
一かい の ガラス の はこ の 中 に 食人(しょくじん) の 人々(ひとびと) が いました。 There were cannibals (cannibalism people)
in a glass box on the first floor.
わに と かに は その 人々 が こわかった です。
Crocodile and Crab were afraid of those people.
二かい に 上がって(Went up and) はくぶつかん を 出ました。
            あ  They sent up to the second floor and left the museum.
はやく うち に 帰りました。They went home quickly.

宿題 しゅくだい Homework
① Nakama page 270 and 271a
② Be sure you understand every detail of the "Night in the Museum" story above










Thursday, May 7, 2015

May 7, 2015 -- Thursday
平成二十七年五月七日 -- 木曜日


Warm-up


えい語 で write two characteristics of each of the verb groups below:


一 ばん の グループ    ___________________________________________


                                                ___________________________________________


ニ ばん の グループ   ___________________________________________


                                                ___________________________________________


三 ばん の グループ    ___________________________________________


                                                ___________________________________________

Work in class

Grammar.Review.2015.05.07   Write Japanese sentences.

 Someone likes to eat.  Who likes to eat?
____________________________________________________________
Crocodile (wani) likes to eat, doesn’t he?

____________________________________________________________
He likes old and delicious restaurants.

___________________________________________________________
Tomorrow he will get up and go to a restaurant to eat something.

___________________________________________________________
He prefers Japanese cuisine to Italian cuisine.

___________________________________________________________
Among Japanese foods, brown-thin-noodles are (his) favorite (most liked).

___________________________________________________________
Before dinner he will go to see a Russian movie.
___________________________________________________________
After dinner, he will go to a bakery to eat cake and fruit.

kanji on board --  右  左   新しい    古い
        みぎ ひだり あたら(しい) ふるい
        Right, Left,   New,      Old


Homework:
Study for 漢字(かんじ) test on Monday
月曜日 の 漢字(かんじ)の テスト の ため 勉強 して 下さい。







Wednesday, May 6, 2015

May 6, 2015 -- Wednesday
平成二十七年五月六日 -- 水曜日


Warm-up (there are two half-pages)
漢字(かんじ)Combinations
         ひらがな        英語
友達    _______________________
写真    _______________________
茶色い   _______________________
音楽    _______________________
勉強    _______________________
宿題    _______________________  


                                          Choose the correct relational particle to fill the blank in each sentence


としょかん ___ ざっし を 読みます か。


 何時__ 大学 の クラス が 始まります か。


 レストラン の 食べもの は スパゲッティ ___ マカロニ です。


 みなさん、音楽 を 聞く __ が 楽しい です か。


 まい日 うち の 友達 は はいく ___ 書きます。


 バス ___ 高校 に 来ます か。


 つくえ の 前 __ いす が あります ね。


 イタリア人 は ローマ ___ 来ました。


 
デパート は 十時 から 七時 ___ です か。


 マイケル・ジョーダン は 目 __ 茶色い です か。


In class activity --


Mother’s母の日Day
おめでとう
お母さん    
ありがとう
Thank you, dear Mother. (or Grandmother, or Aunt, below)
 
 
おばあさん  お祖母さん 
おばさん  
 How Japan Celebrates...
The Japanese call Mother's Day 母の日 haha no hi. The Japanese celebrate Mother's Day on the second Sunday of May. A family may prepare and enjoy traditional dishes that their mothers taught them to cook. The Japanese give their Mothers flowers; especially red carnations; scarves, handkerchiefs and handbags.
Make a Mother’s Day card using the appropriate writing items above.  Use a colored sheet of paper, which will be provided.  Add decorative elements in color.

宿題 しゅくだい Homework
Finish the 母の日 







Tuesday, May 5, 2015

May 5, 2015 -- Tuesday

平成二十七年五月五日 ―― 火曜日
--- 新しい 漢字:
Kanji stroke order was posted on board:


前 まえ 、ゼン  before, in front of


後 あと、ゴ、うし(ろ)behind, in back of, after


始まる、始める はじ(まる)begins, starts


終わる お(わる)ends


下 の しつもん を こたえて ください(Please answer the questions below.

1.セィンコ・デ・マヨ は どんな まつり(Festival)です か。アメリカ の まつり です か。

2.セィンコ・デ・マヨ (の 時) に 何 を します か。

3.お母さん(おかあさん) は どんな 人 です か。(Describe her, please

4.母の日 に なに を します か。

5. What relational-particles do you know, and what are they used for?


Reading on the kamikaze pilots from the Japan Times    http://www.japantimes.co.jp/community/2015/05/03/issues/japan-u-s-effort-tell-suicide-pilots-stories-dodges-controversy-wins-praise/#.VUjGIKeFA2D.gmail


Homework:
1. answer the questions in the handout
2. write a 4 paragraph summary of the Japan Times, along with your reaction to it




May 4, 2015 -- Monday
平成二十七年五月四日 -- 月曜日




Warm-up  :
Write the following foreign words in katakana:
America
Spaghetti
France
Germany
Coffee
Wine
Pink
Steak
Hot dog
Hiking (the sport)




In class: 
Adjective Conjugations


 い けいようし Neutral polite forms


                                (in sentence-final position)




おいしい です                                         おいしく ありません


おいしかった です                                    おいしく ありませんでした


 


い です                                                    よく ありません


よかった です                                            よく ありませんでした


 
な けいようし Neutral polite forms


                                (in sentence-final position – but na adjectives end with na


                                    when they appear before the noun rather than desu です.)


すてき です                                                すてき じゃ ありません


すてき でした                                            すてき じゃ ありませんでした


 
Some adjectives                                                     Some adjectives


 すごい、小さい、おもしろい、黒い                    好き(な)、じょうず(な)


わるい、楽しい、新しい、古い                            へん(な)、いや(な)


青い、まずい、おいしい、かわいい、                ゆうめい(な)、ハンサム(な)


ひろい、せまい、うつくしい、いい、                りっぱ(な)、きれい(な)


高い、ひくい、大きい、白い、黒い                    へた(な)、きらい(な)


Can you think of others?                                            Can you think of others?


 Write the following sentences in Japanese:


 The handsome German (person) was short. 


 That sushi was yucky-tasting (まずい), so I didn’t eat it.


 The blue high school isn’t spacious.


 The skillful English soccer player lived (resided) in California.


 The Japanese flag (はた) was large but it was’t expensive.


宿題 しゅくだい  Homework
Fill in the following worksheet -- 
Write 5 na adjectives and 5 i adjectives below, with desu.  Write each one in present affirmative and negative, and then in past affirmative and negative.

Examples:

Present Aff.      Present Neg.                  Past Aff.         Past Neg.

へん です   へん じゃ ありません へん でした  へん じゃ ありませんでした

いい です   よく ありません    よかった です よく ありませんでした


な けいようし

            Pr. Aff.                 Pr. Neg.                    Past Aff.           Past Neg.
  1. _____________________________
     
  2. _____________________________
      
  3. _____________________________
     
  4. _____________________________ 
     
  5. _____________________________

い けいようし

    Pr. Aff.                 Pr. Neg.                    Past Aff.           Past Neg.
  1. _____________________________
     
  2. _____________________________
      
  3. _____________________________
     
  4. _____________________________
      
  5. _____________________________

















Friday, May 1, 2015

May 1, 2015 -- Friday
平成二十七年五月一日 -- 金曜日


Warm-up


Neutral-polite                                  Dictionary                            Plain negative
飲みます
とります
もちます
きります
行きます
出ます
出かけます
ちゅうもん します
おぼえます




Class performed the "Restaurant Long Ago and Far Away" dialogue


Animal List for 8th period


Homework:
Revised verb list -- Make sure that you can write all the plain negative forms.